Podsumowania

Rok znaczących wydarzeń

Złoto Logo Polska prezes Polskiej Organizacji Turystycznej Rafał Szmytke przyznał między innymi Andrzejowi Sewerynowi, który dziękując za wyróżnienie, obiecał, że nadal będzie ambasadorem Polski za granicą, mimo że kończy w lutym kontrakt w Comédie-Française i wraca na stałe do kraju. W ceremonii wręczenia odznaki wybitnemu aktorowi i reżyserowi uczestniczy Anna Maciąga, główny specjalista sekcji ds. rynków POT

Przed laty, ówczesny szef administracji turystycznej przekonywał, że branża turystyczna nie może się zamykać we własnym kręgu, ale musi otwierać na różne środowiska, by tam pozyskiwać partnerów i sojuszników. Przypomniało mi się to, gdy w połowie grudnia Prezes POT Rafał Szmytke, podczas uroczystej gali wręczał Złote Logo Polska grupie wybitnych osób, wspomagających swoją działalnością turystyczną promocję naszego kraju.

To symboliczny, ale nie jedyny przykład wskazujący, że ten dawny postulat coraz częściej jest brany pod uwagę. Dzięki temu struktury polskiej turystyki nie tylko wykorzystują sprzyjające okoliczności, ale również uczestniczą aktywnie w ich tworzeniu. Tak należy rozumieć współczesne wymagania biznesu turystycznego.

W promocji zagranicznej i na rynku krajowym okres ostatnich kilku lat zaznaczył się przedsięwzięciami na skalę, jakiej nie znaliśmy wcześniej. Jeśli w tej materii zazdrościliśmy innym krajom, to teraz nasz rozmach i kreatywność spotyka się z ich uznaniem. Nie o podziw jednak chodzi, ale o osiągnięcie wszystkich pozytywnych wartości, jakie niesie turystyka, z korzyściami ekonomicznymi włącznie.

Kończymy rok niezwykły, który przyniósł wiele wydarzeń ważnych dla polskiej turystyki i dających szanse na mocniejszą pozycję w przyszłości. Zamyka się pewien etap, dokonywane są podsumowania wcześniejszych przedsięwzięć promocyjnych – wyłania się z tego przeglądu obraz dość krzepiący.

„Efekt polski” Euro 2012 rozumiany szerzej niż efekt barceloński

Było to bez wątpienia jedno z największych tegorocznych wydarzeń, które przyniosło nie tylko doraźne korzyści, ale również pozostawi po sobie trwałe efekty w wielu obszarach, jak rozbudowana i zmodernizowana infrastruktura transportowa, nowoczesne stadiony,  kapitał społeczny, zdecydowana poprawa wizerunku naszego kraju, udane kampanie promujące polską turystykę. Podczas listopadowego podsumowania zorganizowanego w centrum biznesowym Stadionu Narodowego nie bez powodu  zwracano uwagę na potrzebę zachowania i dobrego wykorzystania tego, co można określić jako „ efekt polski”, rozumiany zdecydowanie szerzej niż często przywoływany efekt barceloński.

Proces przygotowań, a następnie przebieg turnieju dał uzasadnione powody do dumy, której podstawą była dobra strona organizacyjna, gościnność naszego społeczeństwa, a także zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa. W wyniku tego na świecie pojawiło się wiele pozytywnych informacji o naszym kraju, pokazywano Polskę nowoczesną, rozwijającą się dynamicznie. Z pewnością w latach następnych  przełoży się to na liczniejsze przyjazdy turystów zagranicznych. Już w tym roku w okresie Euro 2012 wydatki tych gości wyniosły 1,1 mld złotych i były wyższe od wcześniej prognozowanych o 33 proc.

Ogromnym wsparciem promocyjnym w przygotowaniach i przebiegu  Euro 2012 były różnorodne działania promocyjne POT, w tym kampanie zrealizowane w skali, na jaką wcześniej nasz kraj nie mógłby sobie pozwolić.

Przede wszystkim trzeba odnotować przeprowadzone z rozmachem działania  podczas targów ITB 2011 w Berlinie, a następnie na innych targach turystycznych. W czerwcu 2011 rozpoczęta została roczna kampania multimedialna, która objęła trzy główne dla nas rynki (niemiecki, francuski i brytyjski) i trwała do rozpoczęcia piłkarskich mistrzostw. Równolegle podejmowane były inne akcje, w tym szeroki program podróży studyjnych dla dziennikarzy, touroperatorów, ekip telewizyjnych. Udanym przedsięwzięciem okazało się przygotowanie w partnerstwie ze spółką PL.2012 innowacyjnego serwisu Polish Guide. Działania na zewnątrz to kampania Feel invited, zachęcająca do przyjazdu na turniej i odwiedzenia przy okazji atrakcyjnych miejsc.

Wspólnym celem tych różnych przedsięwzięć było zaprezentowanie Polski jako kraju nowoczesnego i gościnnego, a więc zmierzenie się z niektórymi wcześniejszymi stereotypami na nasz temat. W tym gorącym okresie Polska stała się widoczna nie tylko w Europie, a samo EURO 2012 przyniosło wizerunkowe i promocyjne sukcesy.

Dzięki pozytywnym opiniom gości zagranicznych, a także bardzo dużej liczbie pozytywnych informacji w mediach zagranicznych o naszym kraju, znacząco poprawił się wizerunek Polski. Potwierdzają to wyniki badań nad markami narodowymi. Z analiz przeprowadzonych na początku 2012 roku przez londyński Brand Finance Institute wynika, że Polska odnotowała w tym roku najwyższy wzrost wartości marki narodowej ze wszystkich 100 zbadanych krajów – aż o 75 proc. Wartość marki Polska wzrosła z 269 mld dolarów do 472 mld dolarów. Dzięki temu nasz kraj awansował do pierwszej dwudziestki państw o najbardziej wartościowej marce narodowej.

Nad wizerunkiem ukształtowanym przed i podczas EURO 2012 trzeba wciąż pracować, bowiem to dziedzictwo stanowi otwarcie nowej karty w promocji naszego kraju, a dla Polskiej Organizacji Turystycznej będzie kolejnym wyzwaniem.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit