Forum Promocyjne Turystyki Prowincji Guangdong (Chiny) - Polska

"Potencjał jest wielki, a perspektywa piękna"

Spotkanie w warszawskim Hotelu Hilton … Więcej

Przedstawienie ram współpracy w zakresie turystyki oraz symboliczne otwarcie Centrum Promocji Turystyki Prowincji Guangdong w Warszawie było tematem Forum Promocyjnego Turystyki Prowincji Guangdong (Chiny) – Polska, zorganizowanego z inicjatywy władz tej najszybciej rozwijającej się i najbogatszej prowincji Chińskiej Republiki Ludowej.

W spotkaniu 24 czerwca w warszawskim Hotelu Hilton uczestniczyli przedstawiciele władz prowincji z wicegubernator Guangdong, panią Yufang Zhao jako gościem specjalnym, radca ekonomiczno-handlowy Ambasady ChRL w Polsce pani Liu Lijuan, przedstawiciele Ministerstwa Sportu i Turystyki z wiceminister Katarzyną Sobierajską i Polskiej Organizacji Turystycznej z wiceprezesem Bartłomiejem Walasem, reprezentanci chińskiej i polskiej branży turystycznej z Tomaszem Jeleniem, wiceprezesem biura CT Poland, zaangażowanego w tworzenie przedstawicielstwa w Polsce oraz zaproszone media.

- Polskę odwiedziło w 2013 roku 15,8 milionów turystów zagranicznych. Ale z Chin tylko ponad 40 tysięcy. Dzisiejsze spotkanie ma służyć temu, aby ta liczba rosła. Obie, z panią gubernator Yufang Zhao, zgadzamy się co do tego, że potencjał turystyczny obydwu krajów jest ogromny. W celu pogłębienia współpracy turystycznej z Chinami Ministerstwo Sportu i Turystyki oraz Polska Organizacja Turystyczna w ramach projektu „Lubię Polskę" prowadzą aktywne działania promocyjne na tym ogromnym rynku. Również bezpośrednie połączenie lotnicze Warszawa - Pekin przynosi spodziewane efekty – mówiła minister Sobierajska.

Trzy oczekiwania strony chińskiej

Radca ekonomiczno-handlowy Ambasady ChRL w Polsce pani Liu Lijuan przypomniała, że w tym roku przypada 65. rocznica nawiązania stosunków dyplomatycznych pomiędzy obydwoma krajami. Sformułowała też trzy oczekiwania, jakie strona chińska wiąże ze współpracą w branży turystycznej z Polską. To traktowanie partnerstwa w turystyce jako zacieśniania przyjaźni pomiędzy narodami, wzajemne podnoszenie poziomu wiedzy w dziedzinie odmiennych kultur poprzez turystykę oraz traktowanie turystyki jako przemysłu będącego motorem wzrostu gospodarczego.

Wicegubernator Zhao Yufang charakteryzując wizerunek prowincji Guangdong jako destynacji turystycznej przedstawiła garść danych: - W 2013 roku do Polski przyjechało z prowincji 3 tysiące turystów, a odwiedziło ją ponad 17 tysięcy Polaków z ogólnej liczby ponad 70 tysięcy turystów. Dzięki większej liczbie odwiedzających dochody Guangdong z turystyki zagranicznej wzrosły o 4,2 procent. Ta sfera gospodarki stanowi ważne źródło utrzymania prowincji i odpowiada za ponad 6 procent PKB, które wynosi 6,23 miliarda dolarów – mówiła Zhao Yufang. - Polska jest pomostem współpracy między Wschodem i Zachodem. Dzięki wysiłkom wielu różnych instytucji na rzecz rozwoju współpracy między obu krajami rysują się w tym obszarze coraz lepsze perspektywy. Do prowincji można szybko i wygodnie dostać wizy, a pobyt trzydniowy w ogóle jej nie wymaga. Potencjał naszych krajów jest wielki, a perspektywa piękna – stwierdziła Zhao Yufang zapraszając polskich przedstawicieli do wzięcia udziału w Międzynarodowych Targach Turystycznych w Kantonie.

W związku z coraz większym zainteresowaniem turystyką do Chin, władze prowincji Guangdong otwierają w europejskich stolicach kolejne biura promocji. Otwarte symbolicznie podczas konferencji Centrum Promocji Turystyki Prowincji Guangdong działać będzie w Warszawie i skoncentruje się początkowo na budowania relacji z polską branżą turystyczną i mediami. Do obsługi centrum promocji zatrudniona zostanie ekipa z Polski. Pierwszym z celów będzie budowanie pozytywnego wizerunku Guangdong jako destynacji turystycznej.

Nowy turystyczny partner z wieloletnim stażem

Ludność Polski wynosi około 39 mln, mieszkańców prowincji Guangdong jest ponad 100 mln. Powierzchnia kraju nad Wisłą obejmuje 312.679 km2, a prowincja będąca kolebką Szlaku Jedwabnego i rozciąga się w delcie Rzeki Perłowej na powierzchni 187 tys. km2. To nowi turystyczni partnerzy. Na infrastrukturę turystyczną najbogatszej prowincji Chin, leżącej u wybrzeży Morza Południowochińskiego składa się 1088 hoteli, 115 hoteli pięciogwiazdkowych, 130 ośrodków SPA i 218 atrakcji turystycznych, obiektów dziedzictwa kulturowego, parki rozrywki, pola golfowe i plaże. Guandgong słynie również z organizacji najsłynniejszej imprezy targowej w Chinach, czyli tak zwanych Targów Kantońskich. Odbywają się one dwa razy do roku, wiosną i jesienią, i imponują rozmachem oraz bogactwem oferty.

Jedną z wizytówek prowincji jest kuchnia kantońska uchodząca wśród smakoszy za najlepszą z kuchni chińskich. Została rozpowszechniona na całym świecie przez wielu imigrantów zakładających restauracje na Zachodzie. Kantońskie dania są bardzo różnorodne. Kantończycy jedzą dosłownie wszystko co nadaje się do zjedzenia, przez co kuchnia ta jest uznawana za dosyć kontrowersyjną. Charakteryzuje się wieloma specjalnościami, w których skład wchodzą miedzy innymi suszone kalmary, zupa z płetw rekina, zupa z węża, gulasz z psa, czy stuletnie jaja.

Regionalny i lokalny wymiar partnerstwa Polski i ChRL

Prowincja Guangdong zajmuje w Chińskiej Republice Ludowej pierwsze miejsce pod względem liczby mieszkańców wyjeżdżających za granicę. W 2013 r. świat turystycznie podbijało 70 mln osób. Choć prowincja ta nie jest głównym kierunkiem podróży dla turystów, którzy jadą do Chin po raz pierwszy, jej popularność wśród turystów zagranicznych stale rośnie i władzom prowincji właśnie na tym zależy. Potencjał jest wielki. Dochody prowincji Guangdong z turystyki wynoszą 830 mld juanów, co stanowi prawie 1/4 dochodu z turystyki całej Chińskiej Republiki Ludowej.
Jeśli chodzi o międzypaństwowe relacje gospodarcze, to współpraca Polski z tą prowincją pokazuje, iż strategiczne partnerstwo, jakie połączyło Polskę i Chiny w grudniu 2011 r., ma także wymiar regionalny i lokalny. Wielkość wymiany towarowej z Guangdong stanowi ponad 20 proc. wzajemnych obrotów handlowych między Polską i Chinami. Zwracała na to uwagę marszałek Sejmu Ewą Kopacz, która przebywała na czele polskiej delegacji parlamentarnej w Kantonie w czerwcu 2013 roku.

W czerwcu br. delegacje władz polskich miast i województw spotkały się w Kantonie z przedstawicielami rządów miast i prowincji ChRL na II Polsko-Chińskim Forum Regionalnym. Rozmawiano m.in. o współpracy w zakresie logistyki, turystyki, nauki i ochrony środowiska. Podpisano wówczas dwie nowe umowy o partnerstwie: między Starogardem Gdańskim a miastem Foshan w prowincji Guangdong, oraz między Uniwersytetem Medycznym w Łodzi a Południowym Uniwersytetem Medycznym w Kantonie. Pierwsza edycja Forum Regionalnego Polska-Chiny odbyła się w kwietniu 2013 roku w Gdańsku.

Polskim partnerem prowincji z najdłuższym stażem jest województwo zachodniopomorskie. Historia kontaktów Pomorza Zachodniego i chińskiej prowincji Guangdong sięga 1986 r. Przedstawiciele prowincji podpisali umowę o nawiązaniu Stosunków Regionów Siostrzanych z województwem zachodniopomorskim w 2001 roku. Przewiduje ona współpracę w dziedzinach gospodarki, handlu, edukacji, nauki i technologii, zdrowia publicznego, a także kultury i sportu. Jej efektem było między innymi zorganizowanie I Polsko-Chińskiego Forum Naukowo-Gospodarczego Prowincja Guangdong - Województwo Zachodniopomorskie w 2010 r.

Chińscy turyści polubią Polskę

W 2013 roku 4 mln Chińczyków odwiedziło Europę, do Polski według oficjalnych danych przyjechało około 40 tysięcy. Liczba ta powinna rosnąć w miarę upowszechniania wiedzy o naszym kraju i jego walorach turystycznych, tworzenia ofert usług dostosowanych do oczekiwań turystów z Chin oraz wprowadzenia ułatwień w procedurach wizowych. Polska Organizacja Turystyczna realizuje w Chinach kampanię promocji polskiej turystyki w ramach systemowego projektu pod nazwą. „Lubię Polskę" obejmującego wybrane rynki azjatyckie. Elementem kampanii zagranicznej jest też cieszący się dużym powodzeniem, cykl bezpłatnych szkoleń dla polskiej branży turystycznej przygotowujących do właściwej obsługi turystów zza Wielkiego Muru.

 

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit