Pytanie do...

Nie sztuką jest zacząć, lecz kontynuować

1._Pytanie_do_Janowski

Skierowaliśmy pytanie do Jacka Janowskiego, wicedyrektora Departamentu Współpracy Regionalnej POT, odpowiedzialnego za przygotowanie i przebieg szkoleń dotyczących obsługi turystów z Chin, Japonii i Indii.

Aktualności Turystyczne: - Obserwujemy ponadprzeciętne zainteresowanie udziałem w szkoleniach POT. Czy w przypadku kontynuacji kursu obejmującego zagadnienia trzech rynków azjatyckich, objęci nim powinni być ci, którzy pierwszy semestr ukończyli, czy ci, którym z jakiegoś powodu nie udało się zakwalifikować do pierwszej edycji?

Jacek Janowski: - Doświadczonych organizatorów szkoleń i seminariów niełatwo zaskoczyć czymkolwiek co dotyczy procesu edukacji. A jednak. Tym razem nawet nie starali się ukryć zdumienia. Na wstępie, gdy liczba kandydatów do udziału w szkoleniach POT dawno przekroczyła pulę miejsc, rekrutacja została zakończona, a mimo to wciąż napływały nowe zgłoszenia. Zaskoczenie nie malało w trakcie zajęć. Nieczęsto się zdarza obserwować tak dalece skupioną uwagę słuchaczy. Zaciekawienie przedmiotem, chęć poszerzania wiadomości, dopytywanie wykładowców o szczegóły. Bywało, że zajęcia przedłużały się z tego powodu. Rzadko jednak ktoś salę opuszczał przed końcem. Do ostatniej chwili zwlekali nawet ci, którzy ryzykowali spóźnienie na pociąg. Mówię to, aby potwierdzić, że szkolenia ściśle związane z praktyką ruchu turystycznego są potrzebne. W tym przypadku branża turystyczna dostrzega praktyczną przydatność zdobywanej wiedzy, zdaje sobie sprawę z konieczności nauki w zakresie zagadnień dotąd mniej w ich codziennej pracy istotnych. Teraz nabierają one znaczenia. Uczestnicy szkoleń podkreślali, że coraz częściej stykają się z podróżnymi z tego rejonu świata i zaczynają dostrzegać konieczność nauki właściwej obsługi turystów z Azji. Opinie po pierwszej edycji szkoleń są więcej niż pozytywne.

Jeśli cykl miałby być kontynuowany, zaproszenie do udziału powinni otrzymać zarówno słuchacze pierwszej edycji, jak i wszyscy zainteresowani podnoszeniem zawodowych umiejętności. Oczywiście program powinien zostać poddany udoskonaleniom, dostosowaniu do poziomu słuchaczy, choć jego formalna konstrukcja dydaktyczna powinna zachować uniwersalną formułę. Mam na myśli podział na wykład i część praktyczną. Z naciskiem na tę drugą. Grupa mogłaby uczyć się podstawowych zwrotów językowych, umiejętności opracowania planów pobytów turystów w Polsce z rozróżnieniem na ich nacje, uwzględniając konkretne oczekiwania i wymagania, właściwe dopasowanie produktów turystycznych. Dobrze zapadają w pamięć przykłady z życia. Nie powinno ich zabraknąć. Spodziewam się, że eksperci przygotują sporą dawkę egzemplifikacji zachowań przy obsłudze azjatyckich gości, zarówno tych właściwych jak i nietrafionych, czy wręcz kompromitujących gospodarzy. Wiele może dać przygotowanie przez szkolących typowych scenek i ról, w które wcielać się będą seminarzyści, ćwiczenia właściwych form komunikacji, uczulanie na możliwość błędów wynikających z niuansów kulturowych. Na pewno ważnym obszarem jest orientowanie się w specyfice przekazu medialnego, zasadach opracowywania reklam internetowych, wpływu rekomendacji użytkowników portali społecznościowych na ocenę atrakcyjności ofert turystycznych przez potencjalnych klientów. W tym przypadku również spodziewałbym się wielu przykładów ilustrujących teorię.

Zajęcia wprowadzających edycji prowadzą doświadczeni eksperci posiadający wieloletnie doświadczenie w tworzeniu relacji z klientami biznesowymi z Chin, Japonii i Indii. Posiedli dogłębną znajomość tamtejszych społeczeństw, obycie kulturowe wynikające z wieloletniego pobytu w tych krajach. Jedynie niewielką część swojej wiedzy mogli przekazać w ciągu krótkich kursów. Mam nadzieję, że będziemy mogli tę współpracę kontynuować, a także zapraszać kolejnych ekspertów. Branża turystyczna bardzo nas do kontynuacji cyklu szkoleń zachęca. Decyzja zależała jednak będzie od wysokości budżetu, jaki w realizowanym przez POT projekcie unijnym uda się przeznaczyć w przyszłości na ten cel.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit