Piórem eksperta i bywalca

Na ITB 2012 przeważał optymizm

Zamiast ubiegłorocznej tradycyjnej sceny z występami zespołów artystycznych i innych, tym razem wydzielona została osłonięta przestrzeń przypominająca stadion

 

Eksponowana tematyka Euro 2012

Już po zejściu z peronów  głównego kolejowego dworca Berlina podróżni napotykali duże makiety czterech nowych stadionów piłkarskich w Polsce. Widać było, że stanowią niemałą atrakcję, są atrakcyjnym tłem do robionych zdjęć. Pozostawały w tym miejscu przez cały okres trwania targów ITB i według ocen zauważone zostały przez kilkaset tysięcy osób.

W tak spektakularny sposób Polska Organizacja Turystyczna zasygnalizowała, że naszą obecność na targach,  w Berlinie i szerzej w Niemczech łączy jeden główny temat – zbliżające się piłkarskie mistrzostwa Europy, przygotowywane wspólnie z Ukrainą. Podobnie zresztą było rok temu, gdy byliśmy oficjalnym krajem partnerskim ITB i już wtedy te piłkarskie tematy były eksponowane w różnych formach. Jeśli dodać do tego największe kampanie reklamowe, jakie przeprowadzone zostały w ostatnim roku na trzech kluczowych rynkach, w tym niemieckim – to odpowiedzialnie można oceniać, że POT rozmachem i świeżością przekazu dołączyła do grona najlepszych. Zainwestowaliśmy w ten rynek sporo wysiłków i pieniędzy, zatem oczekiwanie dużej liczby niemieckich kibiców i turystów jest w pełni zasadne. Przy okazji można będzie też sprawdzić, jak skuteczne jest wykorzystywanie tego typu „kotwic promocyjnych” – bo takie doświadczenia w przyszłości też się przydadzą.

W interaktywnym polskim pawilonie

Przechodząc do polskiej ekspozycji i aktywności na tegorocznych targach ITB, warto zauważyć pewną kontynuację w urządzeniu narodowego stoiska. Tworzony jest wizerunek kraju nowoczesnego i dynamicznego, który turystom proponuje ofertę urozmaiconą i barwną. W tym wszystkim przebija się główny temat czyli Euro 2012, ale też rozwiązania z obszaru nowoczesnych technologii są dobrze dopasowane do zainteresowań głównego odbiorcy tego przekazu – młodych ludzi z Niemiec i reszty Europy.

Zamiast ubiegłorocznej tradycyjnej sceny z występami zespołów artystycznych i innych, tym razem wydzielona została osłonięta przestrzeń przypominająca stadion. Charakter ten podkreślały obsługujące hostessy w biało-czerwonych piłkarskich strojach, wystawione oryginalne koszulki dobrze tu znanego Łukasza Podolskiego, Jerzego Dudka i Kazimierza Deyny. W tym interaktywnym pawilonie można było wybrać się wirtualnie na cztery nowe polskie stadiony, zrobić sobie  w nich zdjęcie, ale też mobilną piłką wybrać się w podróż po Polsce. Ta część stoiska cieszyła się nieustannie dużym zainteresowaniem, zresztą dekoracyjne elementy w postaci dużych i małych piłek można było zauważyć na stoiskach regionów i miast, w których będą rozgrywane turniejowe mecze i dodatkowo Krakowa.

W polskiej hali zaprezentowało się blisko stu wystawców, w tym wszystkie regiony, z całym ich bogactwem walorów i atrakcji turystycznych, także szczegółowymi informacjami przydatnymi nie tylko kibicom, ale również turystom. Pod dużym wrażeniem była minister Sportu i Turystyki Joanna Mucha, która pierwszego dnia wizytowała wszystkie stoiska, przy większości zatrzymując się na dłużej.

Konferencja prasowa MSiT i POT

Przedstawiciele głównie zagranicznych mediów byli zainteresowani stanem przygotowań naszego kraju do Euro 2012. Obszernych informacji na ten temat udzielali im następnego dnia, podczas konferencji prasowej: Katarzyna Sobierajska, podsekretarz Stanu w MSiT oraz Rafał Szmytke, prezes POT.

Minister Sobierajska podkreślała na wstępie przygotowania promocyjne trwające już od dłuższego czasu, pokazujące nowy wizerunek naszego kraju, ale też jego atuty turystyczne. – Jesteśmy na trzy miesiące przez początkiem turnieju, meczem inauguracyjnym w Warszawie, a zatem jest to ostatnia faza kończenia wszystkich projektów przewidzianych na Euro 2012 – mówiła minister Katarzyna Sobierajska. - Przede wszystkim zakończona jest budowa czterech aren sportowych, nowoczesnych i pięknych stadionów, z których każdy może pomieścić po kilkadziesiąt tysięcy widzów. Również jeśli chodzi o infrastrukturę transportową to trwają wciąż prace, a te połączenia pozwolą nas zbliżyć do rynku niemieckiego, z którego przyjazdów będzie najwięcej.

Dłużej minister zatrzymała się przy inwestycjach z obszaru infrastruktury lotniczej i modernizacji dworców kolejowych. Kolejnym tematem wystąpienia były kwestie bezpieczeństwa: - Przywiązujemy do tych spraw dużą wagę - mówiła. - Podczas meczów w stałej gotowości będzie prawie dziesięć tysięcy policjantów i służb mundurowych, a jeśli zajdzie taka potrzeba, to liczby te zostaną zwiększone, aby każdy, kto do Polski przyjedzie, czuł się tu bezpiecznie. Do pomocy kibicom i turystom przygotowano około 6 tysięcy przeszkolonych wolontariuszy.

Na zakończenie minister Sobierajska przekazała informacje o dwóch platformach internetowych przygotowanych przez spółkę PL 2012 – Polish Guide i Polish Pass, które będą znacznym ułatwieniem dla kibiców i gości.

Prezes Rafał Szmytke stwierdził: - Euro 2012 to dla nas ogromna szansa, wydarzenie, wokół którego budujemy przekaz promocyjny. Można powiedzieć, że jest to pretekst i dobra okazja, aby pokazać Polskę z jak najlepszej strony. W naszej kampanii, która jest na końcowym etapie, posługujemy się hasłem Feel invited (Czuj się zaproszony). Pokazujemy Polskę nowoczesną, kraj ludzi otwartych, gościnny, oferujący produkt turystyczny praktycznie dla każdego. Te produkty zaproponujemy nie tylko kibicom uczestniczącym w wydarzeniach sportowych. Jesteśmy przekonani – i takie jest podstawowe założenie naszych działań – że spodoba się im w Polsce i zechcą powrócić do naszego kraju już jako typowi turyści, z rodziną, z przyjaciółmi.

Łatwo zauważyć, że w efekcie naszych działań pozycja marki Polska istotnie się poprawiła. Znajduje to odzwierciedlenie również we wzroście przyjazdów turystycznych z różnych krajów, jaki odnotowano w roku ubiegłym.

Na tle całego świata, który w Berlinie chciał się pokazać z jak najlepszej strony – wypadliśmy dobrze, wzmacniając już generalnie pozytywny wizerunek.

Jan Wysokiński

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit