14 światowych cudów natury

Mazury stały się znaną marką, która będzie służyć Polsce

W wieczór ogłoszenia wyników z dziennikarzami spotkali się (od lewej) Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Jan Korsak,  podróżnik Jacek Pałkiewicz i prezes Polskiej Izby Turystyki

Mazurom zabrakło głosów w konkursie na 7 Nowych Cudów Natury. Podium było blisko, ale ostatecznie poza zasięgiem. Miejsce w czternastce to jednak też sukces. Niewielu optymistów stawiało na taki wynik, gdy Polska Organizacja Turystyczna zgłosiła Wielkie Jeziora Mazurskie do konkursu, słusznie widząc w tym, dobrą okazję do promowania Warmii i Mazur, Polski i polskiej turystyki.

O rozczarowaniu nie może być mowy, choć obecni w Centrum Prasowym PAP przy ulicy Brackiej w Warszawie na godzinę przed oficjalnym ogłoszeniem wyników, starali się o ostrożny optymizm. Tryskał nim podróżnik Jacek Pałkiewicz, który usiłował iść o zakład, że Mazury zdeklasują rywali. Proponowana stawka jeden do pięćdziesięciu nie została jednak przez obecnych przyjęta. Ani przez przybyłych dziennikarzy, ani gospodarzy konferencji prasowej. Z przedstawicielami mediów spotkali się w wieczór ogłoszenia wstępnych wyników na portalu szwajcarskiej fundacji Jacek Protas, marszałek województwa Warmińsko-Mazurskiego, Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej, Jan Korsak, prezes Polskiej Izby Turystyki, Radosław Zawadzki, dyrektor Departamentu Koordynacji Promocji Urzędu Marszałkowskiego Warmii i Mazur, Rafał Więczkowski, naczelnik Wydziału Promocji i Spraw Międzynarodowych w Turystyce, Departament Turystyki Ministerstwa Sportu i Turystyki i Krzysztof Jaworski, lider zespołu Harlem, autor tekstu i muzyki hymnu Mazur.

Trafne posunięcie marketingowe

Zgłoszenie Krainy Wielkich Jezior Mazurskich jako jednego z 440 kandydatów do tytułu cudu natury w konkursie New7Wonders było trafnym posunięciem marketingowym. W światowy rozgłos, jaki organizatorzy nadali kolejnym etapom głosowania, umiejętnie wpisała się prowadzona przez POT kampania promująca Polskę i polskiego kandydata.  Partnerami tych działań było wiele instytucji i oficjalnych osobistości. Przebiegała ponad podziałami politycznymi. Ten budujący fakt podkreślił prezes Rafał Szmytke wskazując narodową  jednomyślność, jako jedno z istotnych osiągnięć kampanii. – Udało się nam przekonać rzesze zagranicznych turystów do walorów naszego kraju, ale uzyskaliśmy coś nadto. Poprawiła się wyraźnie samoocena Polaków. Mieszkańcy Mazur poczuli dumę z własnego regionu, rodacy  z rodzinnego kraju – mówił prezes POT.

Akcja wspierania Mazur w konkursie będąca zarazem kampanią Polski i polskiej turystyki na świecie przebiegała ponad podziałami politycznymi podkreślił prezes Rafał SzmytkeZnamiennym okazała się mobilizacja w czasie ogłoszonym przez Polską Organizację Turystyczną ”Światowym Dniu Głosowania na Wielką Krainę Jezior Mazurskich” w finale konkursu. Apele  trafiły do przekonania rodakom, którzy zgodnie przyłączyli się do akcji, wykazali wolę wspólnego działania, gdy cel jest społecznie ważki i zrozumiały. Na Krainę Wielkich Jezior Mazurskich głosowali Polacy w kraju i w odległych miejscach świata. Parlamentarzyści i politycy oddali głosy w gmachu Sejmu. Przy specjalnie ustawionym przez POT, ułatwiającym głosowanie, kiosku internetowym gromadzili się deputowani wszystkich opcji politycznych w asyście kamer i mikrofonów programów informacyjnych. Głosowano na wszystkich kontynentach. Nad jego przebiegiem czuwały zespoły Polskich Ośrodków Informacji Turystycznej w Japonii, Chinach, Indiach, Rosji, Ukrainie, na Węgrzech, w Austrii, Niemczech, krajach Beneluxu, Francji, Hiszpanii i Stanach Zjednoczonych.

Dwa i pół roku dzielące rozgrywkę półfinałową, które dały  Mazurom miejsce w stawce 28 finalistów, do końcowego rozstrzygnięcia, POT przeprowadziła kilkaset akcji w kraju i za granicą promujących Warmię i Mazury, polską turystykę i ofertę rynku usług turystycznych.  Ich koszt wyniósł ponad dwa miliony złotych.  Efekty trudniej w sposób buchalteryjny oszacować. Ograniczając się wyłącznie do cennika reklam w mediach, kampania organizowana na zwykłych warunkach, pochłonęłaby ponad 10 mln zł.

Teraz przyjdzie czas na odcinanie kuponów

Mając satysfakcję z niezaprzeczalnego sukcesu wizerunkowego, jaki dzięki udziałowi w konkursie osiągnął region Warmii i Mazur, pozostaje mieć nadzieję, że zastanie on wykorzystany do budowy w sensie ekonomicznym sektora turystycznego w naszym kraju. Unikatowe pojezierze stanowi wielki potencjał, lecz nie jedyny to region, w którym z powodzeniem rozwijać mogą się usługi turystyczne. Można być dobrej myśli po deklaracji  marszałka województwa warmińsko-mazurskiego. Jacek Protas, łagodząc rozczarowanie przybyłych na piątkową konferencję,  kreślił plany na przyszłość.  - Po dwóch latach kampanii Mazury stały się znaną marką, która będzie służyć Polsce. Jestem przekonany, że za kilka lat Polska będzie kojarzona z Mazurami, tak jak teraz Norwegia z fiordami. Dokonaliśmy i tak bardzo wiele dla rozpropagowania atrakcyjności regionu. Teraz przyjdzie czas na odcinanie kuponów od tego sukcesu w postaci wzmożonego zainteresowania turystów – mówił marszałek.

Siebie i zebranych próbował pocieszać Jacek Pałkiewicz. – Nie wychodzimy ze zbyt wysoko uniesioną głową z tego pojedynku, ale oficjalnie pozostaniemy regionem najpiękniejszych jezior na świecie i najpiękniejszym miejscem naturalnym w Europie – mówił odkrywca źródeł Amazonki.

Rozczarowanie łatwo zrozumieć, gdy od finałowej siódemki dzieliło nas tak niewiele. Z drugiej jednak strony poza podium znalazły się też  Morze Martwe, wyspy Galapagos, Wielki Kanion Kolorado i Malediwy. Ostatecznie za Siedem Nowych Cudów Świata internauci uznali największą rzekę świata Amazonkę, wietnamską zatokę Halong z tysiącami krasowych wapieni i wysepek, wodospady Iguazu na granicy Brazylii i Argentyny, wulkaniczną wyspę Jeju położoną na południowych wybrzeżach Korei, indonezyjski Park Narodowy Komodo, najdłuższą podziemną rzekę świata Puerto Princesa na Filipinach oraz Górę Stołową z Republiki Południowej Afryki. To nieoficjalne wyniki. Podsumowanie głosów trwa. Ostateczny werdykt  poznamy na początku przyszłego roku.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit