Konferencje POT

Klienci, o których zabiegają wielcy przemysłu turystycznego

Ashish Sharma, przedstawiciel ds. Marketingu POT w Indiach

Identyfikacja Polski na mapie Europy

Niewielu zamożnych przybyszów z subkontynentu indyjskiego pojawia w Europie Środkowej. Indyjscy eksperci zajmujący się turystyką przewidują jednak, że dzięki prowadzonym działaniom krajów Grupy Wyszehradzkiej, systematycznie wzrasta wiedza i zainteresowanie indyjskich biur turystycznych i ich klientów ofertą turystyczną naszego regionu. Podejmowane są  inicjatywy podnoszące efektywność komunikacji marketingowej, ułatwiające nawiązywanie kontaktów biznesowych i budowanie relacji handlowych pomiędzy firmami turystycznymi. Postęp staje się faktem. Niemniej jednak, jego rozmiary należy oceniać realistycznie. Zachować pragmatyzm w ocenie przyszłości. Z samolotów lądujących na warszawskim Okęciu nie wyłonią się z pewnością, podobnie jak na londyńskim Heathrow, barwne tłumy pasażerów z paszportami Republiki Indii. Choć w mniejszej skali, czemu nie? Nadzieję na przerzucenie mostu powietrznego pomiędzy obu krajami budzi zapowiedź kierownictwa linii lotniczej Emirates Airlines, która ogłosiła uruchomienie od  lutego 2013 roku bezpośredniego połączenia na trasie Dubaj - Warszawa. Ashish Sharma nie wyklucza, że przy odpowiedniej zachęcie, turyści z kraju kwitnącego lotosu, którzy są częstymi gośćmi w Dubaju (między innymi w drodze ku innym rejonom globu), mogą okazać żywe zainteresowanie ofertą zwiedzenia Polski. Znając zaś zwyczaje Hindusów, wydaje się prawdopodobne, że polska stolica może dla wielu z nich stać się początkowym punktem marszruty po Europie. Rodzima branża reprezentująca turystykę przyjazdową, powinna do biznesowego serca wziąć sobie praktyczną radę Ashisha Sharmy. Co prawda nazwa naszego kraju brzmi obco i nie budzi z reguły żadnych skojarzeń w świadomości mieszkańców Indii, ale Polska posiada strategiczny przywilej, atut nie do zbicia – sąsiada. Doskonałe znanego i cenionego. Geopolityczne położenie otwiera przed polskimi touroperatorami nęcącą szansę. Zdaniem Sharmy podjęcie współpracy z partnerami zza zachodniej granicy, wykorzystanie ożywionych kontaktów gospodarczych i turystycznych Niemiec systematycznie rozwijanych z Indiami, ma niezaprzeczalny sens. Przysporzy korzyści wszystkim stronom. Polska zyska w oczach mieszkańców Indii dodatkowo. Wyraźną identyfikację na mapie Europy. W tym rzecz. Od dwóch lat praca polskiego Home Office w Indiach koncentruje się w dużej mierze na wizerunkowym wyodrębnieniu Polski w świadomości potencjalnych klientów biur podróży i przedstawianiu konkretnych ofert pobytowych proponowanych przez polskie przedsiębiorstwa specjalizujące się w turystyce przyjazdowej. Stosowane są klasyczne metody promocji. Dobre efekty dają imprezy typu roadshow organizowane w największych miastach. Polska Organizacja Turystyczna we współpracy z narodowymi organizacjami turystyki krajów  Grupy Wyszehradzkiej  prowadzi je cyklicznie. W dwóch ubiegłych latach odbyły się między innymi w New Delhi, Bombaju, Kalkucie, Bangalore i Chennai. We  wrześniu tego roku odbędą się w stolicy Indii i siedemnastomilionowym  Bombaju. Innym klasycznym instrumentem marketingowym są prezentacje targowe. Te największe to SATTE w New Delhi i Bombaju oraz IITM w Bangalore i Chennai. Zręcznym posunięciem jest podtrzymywanie zainteresowania polskim potencjałem wśród ludzi Bollywood, światowego giganta  w dziedzinie filmu. Indyjski przemysł kinematograficzny zadzierzgnął już obiecujące kontakty. Każdego dnia w Indiach ponad 12 milionów widzów odwiedza kina podziwiając ekranowe dzieła rodzimych twórców. Sekwencje do kilku filmów kręcono w Polsce. Między innymi w Krakowie, w plenerach białowieskich i karkonoskich oraz w okolicach Zakopanego. Uznanie wybrednych miłośników filmowych dzieł Bollywood zdobywają też nasi artyści. Natasza Urbańska podczas pobytu z Januszem Józefowicz w fabryce snów w Bombaju, nagrała  piosenkę z Sonu Nigamem, bożyszczem widowni, bohaterem najbardziej kasowych produkcji. Aktorka otrzymała też propozycję angażu.

Czy to dorobek satysfakcjonujący

Do najbardziej skutecznych metod z arsenału środków marketingowych specjaliści zaliczają  podróże studyjne. Biorą w nich udział zarówno touroperatorzy, jak i przedstawiciele mediów. Warszawskie spotkanie w siedzibie POT było jednym z punktów programu pobytu Ashisha Sharmy w Polsce, który z kolejną grupą swoich rodaków, przedstawicieli biur podróży i dziennikarzy, podążał szlakiem najatrakcyjniejszych turystycznie miejsc naszego kraju. Dotychczasowe, dwuletnie osiągnięcia Home Office, to pojawienie się ofert wycieczek do Polski w katalogach kilkudziesięciu wiodących indyjskich touroperatorów i dziesiątki artykułów, między innymi w Hindustan Times, Business India oraz na łamach poświęconej turystyce prasy branżowej. Rodzi się pytanie, czy to dorobek satysfakcjonujący? Trudno o obiektywną odpowiedź. Na pewno tak, jeśli oceny dokonamy w kontekście znikomych środków przeznaczanych na promocję polskiej turystyki w Indiach. Na pewno - nie, o ile odniesiemy je do bezdusznego wykresu statystycznego. Oficjalne dane szacujące przyjazdowy ruch turystyczny z Indii do Polski na poziomie kilkunastu tysięcy podróżnych, muszą, chcąc nie chcąc, budzić wahanie, czy uda się tę liczbę w najbliższym czasie pomnożyć? Z drugiej strony błędem byłoby machnięcie ręką na klientów, o których zabiegają wielcy światowego przemysłu turystycznego. Na pewno tego poglądu nie podzielali uczestnicy spotkania z Ashishem Sharmą.

Zainteresowani  rynkiem indyjskim mogą  uzyskać  informację u źródła:

Ashish Sharma
Przedstawiciel ds. Marketingu POT w Indiach
Adres: Upper Ground-215C Sushant Arcade, Sushant Lok Phase-I, Gurgaon-122009 (Haryana), INDIE
Tel: +91-124-4142460,   Fax: 4140409,  Tel.kom.: +91-98112-12050
Email: celebrationsindia@msn.com

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit