Magic Malbork Show - najlepszym produktem turystycznym województwa pomorskiego

Decyzją jurorów

Jury podczas oceny produktów - w siedzibie Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej / fot.: Kazimierz Netka

Czternaście produktów turystycznych w Pomorskiem walczyło w kwalifikacjach regionalnych Konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny Polskiej Organizacji Turystycznej. Zwyciężył Magic Malbork Show - nocne widowisko świetlno-muzyczne, które będzie kandydatem regionu do Certyfikatu POT.

Zgłoszenia dokonało Malbork Welcome Center, a doceniła komisja, powołana przez Pomorską Regionalną Organizację Turystyczną (PROT). Według jurorów produkt ten stanowi doskonałe połączenie tworzenia nowoczesnej oferty kulturalnej miasta z tradycją i historią zaklętą w magicznym średniowiecznym zamku.

Następne lokaty zajęły: Amber Manufacture Michel (poddane pod konkursowe sprawdzenie przez firmę o tej samej nazwie) oraz Międzynarodowy Festiwal Mozartowski Mozartiana - będący dumą Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Te trzy produkty reprezentują województwo pomorskie w rywalizacji o Certyfikaty Polskiej Organizacji Turystycznej.

- W zapleczu galerii bursztynowej Amber Manufacture Michel zwiedzający mogą zapoznać się z całym procesem powstawania wyrobu jubilerskiego – komentuje Bogdan Donke, wiceprezes PROT, członek jury. - Stworzenie takiej możliwości turystom, a zwłaszcza cudzoziemcom, to umacnianie marki regionu. Takie pokazy odbywają się już od kilkunastu lat. Najpierw w miejscowości Rotmanka niedaleko Pruszcza Gdańskiego. Teraz - w budynku przy Długim Pobrzeżu w Gdańsku. Natomiast festiwal muzyczny, inspirowany twórczością Wolfganga Amadeusza Mozarta, odbywający się w Parku Oliwskim w Gdańsku oraz w Archikatedrze Oliwskiej - to niewątpliwie gratka dla melomanów, a także doskonałe wykorzystanie przestrzeni publicznej.

- Wybór zwycięzców nie był łatwy, ponieważ na konkurs wpłynęło wiele dobrze przygotowanych ofert - stwierdza Krystyna Hartenberger-Pater, zastępca dyrektora Biura PROT. - W zasadzie wszystkie one zasługują na pochwałę, ponieważ bazują na unikatowych walorach lokalnych. Musieliśmy jednak dokonać selekcji i wybraliśmy „perełki”, czyli produkty charakteryzujące się ogromnym potencjałem rozwoju.

Komisja konkursowa zdecydowała się również na uhonorowanie specjalnymi wyróżnieniami jeszcze dwóch inicjatyw. Pierwsza to wprowadzenie Ekobusów „Yes” - jako alternatywnego i ekologicznego środka transportu na Mierzei Wiślanej. Jurorzy uznali, że to pomysł godny naśladowania zwłaszcza na Półwyspie Helskim.

Tytuł drugiego wyróżnionego pomysłu brzmi: „W słowińskiej zagrodzie w roku ... 1917, 1934, 1944, 1951”, a jego istota polega na organizowaniu pokazów w Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach, przedstawianiu tradycji i stylu życia mieszkańców tej wsi w czterech okresach historycznych. To bardzo ważny produkt, bo Słowińców już prawie na świecie nie ma. Nagłaśnianie takich wydarzeń z przeszłości, ich przypominanie, jest jednocześnie utrwalaniem i ocalaniem naszego, polskiego i europejskiego dziedzictwa kulturowego.

Oficjalne wręczenie nagród laureatom na szczeblu województwa pomorskiego nastąpi podczas regionalnych obchodów Światowego Dnia Turystyki, 27 września w Gdańsku, w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej na wyspie Ołowianka.

- Z punktu widzenia promocji regionu konkurs ma bardzo istotne znaczenie. Dzięki nadsyłanym zgłoszeniom jesteśmy w stanie na bieżąco śledzić kierunki rozwoju ofert turystycznych w Pomorskiem i odpowiednio wykorzystać uzyskane informacje. Zależy nam, aby Pomorskie postrzegane było nie tylko jako miejsce wizerunkowo atrakcyjne, ale także takie, w którym dużo się dzieje – dodaje dyrektor Krystyna Hartenberger-Pater.

Oto pozostałe produkty, oceniane prze jury: Żegluga Wiślana - rejsy po Pętli Żuław - zgłoszony przez Lokalną Organizację Turystyczną „Kociewie”; Kalendarz Wydarzeń oraz Karczma z Rumi - obydwa autorstwa Muzeum Kaszubskiego Parku Etnograficznego; Centrum Edukacji Archeologicznej „Błękitny Baranek” oraz Centrum Hewelianum - obydwa produkty zaproponowane przez Urząd Miejski w Gdańsku;  Krypta Trzech Wielkich Mistrzów Krzyżackich - przedstawiona przez Kwidzyńskie Centrum Kultury; Strefa Turystyczna „Żarnowiec” nadesłana przez Gminny Ośrodek Turystyki i Sportu w Gniewinie; Przystań Jachtowa w Sopocie - zaproponowana przez Urząd Miasta Sopotu; Wystawa Dzieł Plastycznych Stanisława Ignacego Witkiewicza - przekazana do konkursu przez Agencję Promocji Regionalnej w Słupsku.

Czternaście produktów biorących udział w konkursie, to niemało. Jednak, żeby zebrać tyle propozycji do oceny, trzeba było namawiać twórców pomorskich ofert turystycznych. Z własnej inicjatywy nie bardzo się do tego np. działacze lokalnych organizacji turystycznych, kwapią. W sezonie letnim, w wakacje, mają bowiem wiele zajęć związanych z obsługą wczasowiczów, a pracę konkursową, dokumentującą osiągnięcia produktu, trzeba solidnie przygotować. To zabiera dużo czasu.

Kazimierz Netka

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit