Kampania Polskiej Organizacji Turystycznej

Budujący przykład współpracy kulturalnej Polski, Belgii i Francji

Godzinny, otwarty dla publiczności koncert utworów Chopina w wykonaniu Tomasza Koniecznego na replice fortepiany Pleyela rozbrzmiewał pod niebem Ostendy z dodatkową ekologiczną ścieżką dźwiękową - szumem morza i krzykiem mew

 

Najbardziej osobisty ton muzyki Chopina

Koncert fortepianowy, jaki miał miejsce w czwartkowy wieczór może posłużyć jako wzorcowy przykład współpracy kulturalnej pomiędzy Polską, Belgią i Francją. W wymiarze historycznym i współczesnym. Otóż Tomasz  Konieczny wykonał ten koncert na replice historycznego instrumentu Pleyel, zbudowanej  specjalnie w tym roku przez firmę Piano Maene. Zarówno sam artysta, jak i  instrument mają tu swoje znaczenie i frapującą historię, a łączy je postać i muzyka Chopina.

Nasz rodak, Tomasz Konieczny jeszcze jako student Królewskiego Konserwatorium w Brukseli założył w 2008 roku wraz ze swoją koleżanką Katarzyną Hajduk duet fortepianowy „Concludium”. Od chwili powstania duet pracuje pod kierunkiem profesorów Jana Michielsa, Etienne’a Siebensa oraz Jana Vermuelena. W 2009 roku zdobył II miejsce podczas Student’s Expo w Brukseli, brał udział, jako uczestnik warsztatów pianistycznych w Bartok Seminar w Szombately na Węgrzech  oraz w Letnim Festiwalu Muzycznym w Rycerce Górnej Koncertował także m.in. w ambasadzie RP w Belgii. W tym roku rozpoczął również współpracę z profesor Mają Nosowską z Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Replika historycznego instrumentu Pleyela, na której zagrał Tomasz Konieczny stanowi kopię fortepianu nr 9861, na którym Fryderyk Chopin wykonał koncert w 1843 roku. Z wirtuozowską maestrią odtworzył go zespół warsztatu Chrisa Maena w Ruiselede w  Zachodniej Flandrii, specjalizujący się w tego typu rekonstrukcjach. A wszystko dlatego, że firma Maison Pleyel była oficjalnym dostawcą fortepianów Chopina, które należały do jego ulubionych instrumentów. Kamil Pleyel, właściciel paryskiej fabryki fortepianów był jednym z przyjaciół kompozytora. Fortepiany Pleyela słynęły z delikatnego, subtelnego brzmienia, ich pastelowy, bogaty w niuanse dźwięk był łagodniejszy, cichszy od donośnego, metalicznego brzmienia nowoczesnych fortepianów. Chopin mówił o Pleyelu, że „ma jego dźwięk”, korzystał z niego, by ukazać swój najbardziej osobisty ton. Wszystkie publiczne koncerty, które artysta zagrał w Paryżu, włącznie z ostatnim przed śmiercią występem w 1849 roku, odbywały się w Salonie Pleyela.

Godzinny,  otwarty dla publiczności koncert utworów Chopina w wykonaniu Tomasza Koniecznego na replice fortepiany Pleyela rozbrzmiewał pod niebem Ostendy z dodatkową ekologiczną ścieżką dźwiękową - szumem morza i krzykiem mew. Między 19.30 a 20.30 czas płynął w innym rytmie, co też nie było bez znaczenia - Chopin tak lubił grać „o szarej godzinie”.

Wizyta żaglowca „Fryderyk Chopin” w porcie Ostendy zakończyła się 7 sierpnia. Wtedy to żaglowiec „Fryderyk Chopin” udał się w rejs do portu we francuskim mieście Brest, gdzie dopłynął, zgodnie z planem 12 sierpnia o godzinie 18.00.

-------------------------------------------

Zapraszamy na stronę http://www.chopinthecourse.com/, gdzie można na bieżąco śledzić trasę rejsu żaglowca „Fryderyk Chopin”, a także zobaczyć, jak radzi sobie na morzu załoga i dwójka Ambasadorów Polskiej Turystyki. Rekomendujemy też stronę www.promujmypolskerazem.pl oraz śledzenie wydarzeń w programie TV2 „Pytanie na śniadanie” od poniedziałku do piątku od godz. 8.30.

Na nadbrzeżu stanął „pomnik” Fryderyka Chopina wykonany  przez miejscowego artystę z muszelekW każdym odwiedzanym porcie nieokiełznana fantazja dyktuje gościom nadawanie nowych „oblicz” atrapom fortepianów …


Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit