Banner 275x550 2

5.6 mln zł wydano na częstochowski system „it”

Trudno wskazać w Europie miasto o większej liczbie infomatów

Także na terenie klasztoru

55 infomatów usytuowanych jest przy głównych szlakach turystyczno-pielgrzymkowych lub w miejscach często i masowo odwiedzanych zarówno przez przyjezdnych, jak i mieszkańców. System powinien i już jest modyfikowany zgodnie z rozwojem miasta. Między innymi przeniesiono dwa infomaty z których korzystano rzadziej do nowej Galerii Jurajskiej, chętnie odwiedzanej przez mieszkańców i wielu przyjezdnych, także wycieczki. Ostatnio, dzięki działaniom zespołu MSIT i współpracy ze strony przedstawicieli Jasnej Góry, częstochowskie infomaty zainstalowano na terenie klasztoru. To jedyne takie miejsce dla tego typu urządzeń.  Pierwszy z infomatów znajduje się po stronie południowej sanktuarium - przy Bramie Matki Boskiej Królowej Polski, drugi w północnej części - przy Jasnogórskim Centrum Informacji, naprzeciwko wejścia do Arsenału.

Infomaty to nic innego jak ogólnodostępne multimedialne komputery wyposażone w kamerę, mikrofon, drukarkę, mające stałe połączenie z internetem. Dzięki nim możemy porozmawiać przez Skypa czy Gadu Gadu ze znajomymi na całym świecie. Możemy nagrać krótki film i przesłać pocztą elektroniczną do rodziny. A przede wszystkim można dowiedzieć się wszystkiego o Częstochowie, dzięki portalowi obsługującemu infomaty, znajdującemu się pod adresem www.info.czestochowa.pl.

Z portalu można oczywiście korzystać siedząc przed monitorem w domu, np. w Gdańsku, a do Częstochowy przyjechać dobrze przygotowanym, tak by nie tracić czasu podczas cennego urlopu. Jeśli jednak po raz pierwszy natknęliśmy się na infomaty na ulicy, możemy w nich znaleźć każdą informację potrzebną do funkcjonowania w mieście, dowiedzieć się co należy zwiedzić, gdzie przenocować, gdzie zjeść, zaparkować samochód, gdzie znajdują się toalety publiczne. W końcu - sprawdzić repertuar kin, rozkład jazdy komunikacji publicznej itp. Portal jest współtworzony przez firmy związane z branżą turystyczną i gastronomiczną. Każdy usługodawca ma potencjalną możliwość samodzielnego zamieszczania i aktualizowania informacji o swojej firmie.

W ponad 120 kategoriach wyszukamy np. szpitale, przychodnie, gabinety lekarskie, instytucje i urzędy publiczne (jeśli chcemy coś załatwić), apteki, poczty, kantory, bankomaty, stacje paliw, punkty napraw sprzętu RTV.

Internet jest w infomatach „uwolniony” - czyli dostępne są wszystkie strony oprócz tych, które powinny być zakazane w przestrzeni publicznej – np. strony rasistowskie, z przemocą i pornografią. Można w związku z tym posurfować w internecie lub wysłać pocztę elektroniczną.

Jednym z głównych atutów portalu jest zaawansowany moduł mapy miasta na podkładzie zdjęcia lotniczego, zintegrowanego z systemem informacji przestrzennej Wydziału Geodezji i Kartografii Urzędu Miasta Częstochowy.

Każda informacja znajdująca się w bazach portalu ma odnośnik „Do mapy”. Tak więc, jeśli znaleźliśmy potrzebną informację, wystarczy kliknąć na przycisk i portal pokaże namiary na dany punkt na bardzo dokładnym zdjęciu Częstochowy. Można zobaczyć, gdzie zaparkować samochód, i którędy przejść. Mapa ma zaawansowany system wyszukiwania. Możemy sami odnaleźć poszukiwane miejsce. Jeśli znamy adres, wystarczy podać nazwę ulicy i numer domu. Można także wyszukiwać całe ulice, czy obiekty, np. szpitale, lokale gastronomiczne, lub wyznaczyć trasę dojścia czy dojazdu do wyznaczanego punktu. To przydaje się wtedy, gdy nie znamy miasta, a chcemy dojść np. do Miejskiego Centrum Informacji Turystycznej czy... najbliższego komisariatu.

System także w komórce

A jeśli nie ma w pobliżu infomatu – można znaleźć to wszystko w telefonie komórkowym, bowiem cała zawartość portalu została udostępniona do przeglądania za pomocą tego powszechnego, podręcznego urządzenia. Wystarczy wpisać w telefonie adres mobi.czestochowa.pl i dzięki modułowi wyszukiwania znaleźć potrzebną informację. Można oczywiście dane przeglądać po kolei wybierając interesującą nas kategorię, np. kawiarnie czy pizzerie. Co ważne, z tego portalu można korzystać nawet jeśli mamy bardzo starą komórkę. System przekształca dane do najprostszego języka, który „rozumieją” wszystkie komórki, bez zbędnych ilustracji, grafiki.

Tablice zbiorcze i słupki przystankowe

Elementami drugiej części MSIT, tzn. systemu wizualnego, są tzw. tablice zbiorcze, które zlokalizowane zostały w miejscach nasilonego ruchu turystyczno-pielgrzymkowego, głównie w centrum miasta, a także w pobliżu obiektów mających charakter turystyczny lub będących celem pielgrzymek. Na 32 – w większości dwustronnych - tablicach umieszczono: plan miasta z naniesionymi w formie piktogramu lokalizacjami ważniejszych obiektów, spis ulic, telefonów alarmowych i informacyjnych oraz punkt „tu jesteś”. Na rewersach tablic znajduje się powiększony wycinek planu związany z danym rejonem miasta oraz opisy wybranych, ciekawszych obiektów znajdujących się w pobliżu (lub dobrze skomunikowanych z miejscem ustawienia tablicy). Tablice zbiorcze, w zależności od lokalizacji, występują w dwóch formach i wersjach kolorystycznych. Większość z nich to brązowe tablice w formie stylizowanej na zabytkową, pozostałe – utrzymane w kolorystyce niebieskiej – wiszą w nowoczesnych gablotach. Na każdej tablicy umieszczona jest nazwa lokalizacji, a informacja podana jest w dwóch wersjach językowych, polskiej i angielskiej. Nowoczesne tablice zostały zamontowane m.in. przy dworcu PKS, na Placu Rady Europy przed dworcem  kolejowym, przy Hali Polonia oraz Parku Wypoczynkowym „Lisiniec”, natomiast tablice stylizowane zlokalizowane są m. in. w okolicach Klasztoru Jasnogórskiego, przy Alei Najświętszej Maryi Panny, na placu Biegańskiego i placu Daszyńskiego, przy Muzeum Archidiecezjalnym oraz na Starym Rynku.

W ramach realizacji części wizualnej Miejskiego Systemu Informacji Turystycznej zamontowano 46 słupków przystankowych komunikacji miejskiej (w większości są to przystanki w śródmieściu Częstochowy). Oprócz rozkładów jazdy i numerów linii umieszczony jest na nich fragment planu miasta związany z lokalizacją danego przystanku, a także schemat komunikacji publicznej MPK w Częstochowie z zaznaczonym punktem „tu jesteś”.

Kierunkowskazy dla pieszych, drogowskazy dla kierowców

Ważnym elementem części wizualnej MSIT są tablice kierujące dla pieszych. Na 47 słupkach ustawionych na najbardziej uczęszczanych częstochowskich skrzyżowaniach zamontowano tabliczki wskazujące drogę do ważniejszych miejsc i obiektów. Kolorem żółtym oznaczono te, kierujące na Jasną Górę; niebieskim - do urzędów i innych obiektów użyteczności publicznej; brązowym - do ciekawszych zabytków, a białym - m.in. do instytucji kultury, centrów informacji, obiektów sportowych i miejsc rekreacji. Na kierunkowskazach, oprócz nazwy obiektu i piktogramu symbolizującego obiekt, podana jest także – dosyć precyzyjnie - odległość, która dzieli nas od danego celu. Pod tabliczkami kierującymi, na tych samych słupkach, znalazło się również miejsce na dodatkowe elementy wskazujące drogę do najbliższego infomatu, toalety.

Uzupełnieniem informacji dla pieszych w ramach Miejskiego Systemu Informacji Turystycznej są  tablice informacyjne z poliwęglanu z opisami poszczególnych zabytków lub zespołów zabytków - wiszące na wybranych budynkach. W taki sposób wyróżnionych zostało 30 częstochowskich atrakcji turystycznych, w tym sanktuaria, muzea, stare kamienice, główne place i aleje. Specjalne mosiężne tablice informacyjne przeznaczone zostały dla Klasztoru Jasnogórskiego.

Realizacja systemu informacji wizualnej w ramach MSIT pozwoliła także na uzupełnienie systemu informacji dla kierowców. Nowe drogowskazy – kierujące m.in. na Jasną Górę, do parkingów i   budynków użyteczności publicznej – pojawiły się w 21 punktach miasta, wpisując się w funkcjonujący już i ustandaryzowany system oznaczenia drogowego.

W ramach MSIT pomyślano o ujednoliceniu i nowej szacie graficznej tablic adresowych. Opracowano nowe wzory (dostępne na stronie internetowej miasta www.czestochowa.pl), do których stosowania zachęcamy właścicieli i administratorów budynków.

Niekończąca się historia

Częstochowski system informacji turystycznej ma swoje logo, które pojawia się na wszystkich elementach MSIT. W środku znajduje się rozpoznawalna na całym świecie litera „i” oznaczająca informację turystyczną, po prawej - sylwetka Jasnej Góry, po lewej – Ratusza Miejskiego, symbolizującego samorządność. Całość zawarta jest w nawiązujących do otwartych drzwi ramkach, które zapraszają do wejścia...

Oceniliśmy, że w ubiegłym roku skorzystało z systemu kilkaset tysięcy osób.

Realizacja projektu MSIT nie oznacza jego zakończenia – wymaga on stałej aktualizacji baz, konserwacji i ...reklamy. Infomaty są ciągle udoskonalane programowo, dodawane są nowe funkcjonalności, np. ostatnio interfejs panelu dotykowego wzbogacono o trzy dodatkowe przyciski ułatwiające czytanie tekstu na monitorze przez niedowidzących. Dzięki nim pojawiła się możliwość dużego powiększania całego obszaru wyświetlanej strony internetowej, nie tylko znaków ale również obrazów, bez względu na rodzaj prezentowanej treści. Sam portal również przeszedł już kilka „odświeżeń” i w planach są następne aktualizacje graficzne, tak aby użytkownik mógł poruszać się po nim intuicyjne.

Miejskie Centrum Informacji Turystycznej

Wydział Kultury, Promocji i Sportu

Urzędu Miasta Częstochowy

42-217 Częstochowa, Aleja Najświętszej Maryi Panny 65

tel.: +48 34/ 368-22-50, fax: +48 34/ 368-22-60

E-mail: mci@czestochowa.um.gov.pl

Czynne w godzinach:

pon. pt: 8.00-16.00

sob. 9.00-17.00

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit