Zwiększ wpływ i widoczność swoich badań – podręcznik w PDF

Zwiększ wpływ i widoczność swoich badań – podręcznik w PDF Chciałbym zaprosić do ciekawej i darmowej lektury – podręcznika, który może zainteresować nie tylko naukowców, ale również zarządzających nauką, bibliotekarzy i wszystkich, którzy mają „coś wspólnego” z prowadzeniem badań naukowych.

W zeszłym roku na blogu „Impact of Social Sciences” [http://blogs.lse.ac.uk/impactofsocialsciences/2011/04/14/maximizing-the-impacts-of-your-research-a-handbook-for-social-scientists-now-available-to-download-as-a-pdf/] ukazało się zaproszenie do lektury podręcznika „Maximizing The Impacts Of Your Research: A Hand­book For Social Scientists”. W wolnym tłumaczeniu wolałbym oddać ten tytuł jako „Zwiększanie wpływu i widoczności Twoich badań: podręcznik dla humanistyki i nauk społecznych”. Po prostu podział na nauki społeczne i humanistykę w Polsce oraz w krajach anglosaskich jest problematyczny. Podręcznik porusza wiele ważnych kwestii, o których po prostu warto wiedzieć. Na przykład w Rozdziale 2.1. Jak charakterystyczne jest twoje nazwisko? jest poruszone zagadnienie „unikalności badacza” i jego ID – pisałem już częściowo o tym we wpisie „Imiona i nazwiska naukowców – problem standaryzacji baz i zliczania dorobku„ [http://ekulczycki.pl/warsztat_badacza/imiona-i-nazwiska-naukowcow-problem-standaryzacji-baz-i-zliczania-dorobku/].

O czym jest podręcznik? Książka ta to wynik pracy zespołu pracowników naukowych z London School of Economics, University of Leeds oraz Imperial College. Zespół pracował nad projektem dotyczącym „oddziaływania badań”, metod pomiaru i ewaluacji wpływu badań na sferę publiczną. Autorzy piszą przewrotnie we wstępie, że istnieją akademicy, którzy są zainteresowani robieniem badań, które nie mają wpływu na żadnego naukowca, ani nie przekładają się na „życie codzienne” – tacy naukowcy produkują swoje pracę, aby postawić je na półce, gdzie przez dekadę nikt ich nie dotknie, nie przeczyta, nie dostrzeże. Autorzy twierdzą natomiast, że można w taki sposób uprawiać te same badania, aby miały wpływ (i było widoczne) dla kolegów z akademii, dla biznesu, mediów i społeczeństwa. I o tym traktuje ten podręcznik. Poniżej przedstawiam skróconą wersję spisu treści, a sam podręcznik można pobrać tutaj: http://www2.lse.ac.uk/government/research/resgroups/LSEPublicPolicy/Docs/LSE_Impact_Handbook_April_2011.pdf.

Można zadać sobie pytanie: czy warto poświęcać czas na to, aby czytać o zwiększaniu widoczności swoich badań, zamiast po prostu uprawiać naukę? Pytanie jest może i zasadne, ale pokazuje brak zrozumienia pewnych mechanizmów: tak jak kiedyś musieliśmy mieć mecenasa, sponsora, księcia, na temat którego pisaliśmy wiersze – tak teraz – musimy mieć granty, projekty. A te są możliwe tylko wtedy, gdy mamy już jakieś publikacje, jesteśmy naukowcami takimi, w których warto zainwestować. I właśnie o tym jest ta książka.

CZĘŚĆ A – Maksymalizacja wpływu badań

Rozdział 1: Co kształtuje cytowanie publikacji naukowych?

Rozdział 2: Poznaj swoje mocne strony: używanie systemów śledzenia cytowań

Rozdział 3: Podstawowe miary akademickiego wpływu

Rozdział 4: Bądź częściej cytowany

CZĘŚĆ B – Maksymalizacja wpływu badań poza akademią

Rozdział 5: Źródła i wzorce zewnętrznych wskaźników wpływu

Rozdział 6: Czy istnieje luka pomiędzy pracą akademicką a zewnętrznym oddziaływa­niem? Jak mogła powstać? Jak może być zredukowana?

Rozdział 7: W jaki sposób naukowcy osiągają zewnętrzne oddziaływanie

Rozdział 8: Zrozumienie, śledzenie i porównywanie zewnętrznych oddziaływań dla organizacji

Rozdział 9: Powiększanie wpływu badań

Emanuel Kulczycki

Źródło: Warsztat badacza komunikacji, data dostępu 08.05.2012

 

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit