Zmiany rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej

Zmiany rynku lotniczych przewozów pasażerskich w Polsce po akcesji do Unii Europejskiej / Edyta Pijet-Migoń. Wrocław: Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, 2012, - 223 s.; ISBN 978-83-62673-23-0. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego, 25
Na rozwój lub regres lotniczych przewozów pasażerskich wpływa wiele czynników – ekonomicznych, politycznych i przyrodniczych, oddziałujących w różnych skalach czasowych. W okresie bezpośrednio po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej polski rynek lotniczy zmienił się znacząco. Oznakami tych zmian był nie tylko wzrost liczby pasażerów, ale również wzrost liczby przewoźników i rozwój sieci połączeń, zwłaszcza z portów regionalnych. Celem prezentowanej monografii jest udokumentowanie tych zmian oraz wyjaśnienie ich przyczyn. Ponieważ transport lotniczy funkcjonuje w pewnych realiach geograficznych, a trendy rozwojowe najwyraźniej ujawniają się w dłuższej perspektywie czasowej, niezbędne było przedstawienie zmian na rynku polskim w omawianym okresie na tle sytuacji w lotnictwie europejskim i w nawiązaniu do ilościowo-przestrzennych cech transportu lotniczego w Polsce w latach wcześniejszych, niemniej zasadniczy zakres czasowy zjawisk analizowanych w książce dotyczy okresu 2003-2009.
● Monografię w wersji elektronicznej można pobrać ze strony: http://www.geogr.uni.wroc.pl/10_wydawnictwa.html
Spis treści:
1. WSTĘP
2. CELE I METODY PRACY. ŹRÓDŁA DANYCH
2.1. Cele pracy
2.2. Źródła danych i metody badań
3. PASAŻERSKI TRANSPORT LOTNICZY W LITERATURZE GEOGRAFICZNEJ I EKONOMICZNEJ
3.1. Pasażerski transport lotniczy w literaturze światowej
3.2. Pasażerski transport lotniczy w literaturze polskiej
4. DEREGULACJA I LIBERALIZACJA TRANSPORTU LOTNICZEGO
4.1. Zagadnienia ogólne
4.1.1. Przyczyny wprowadzania regulacji na rynku usług transportowych
4.1.2. Deregulacja i liberalizacja rynku usług transportowych
4.2. Deregulacja transportu lotniczego na rynku amerykańskim
4.2.1. Airline Deregulation Act
4.2.2. Konsekwencje deregulacji na rynku amerykańskim
4.3. Deregulacja i liberalizacja transportu lotniczego na rynku europejskim
4.3.1. Liberalizacja transportu lotniczego UE w ujęciu historycznym. Zmiany regulacji prawnych
4.3.2. Pakiety liberalizacyjne
4.3.3. Procesy integracyjne w sektorze transportu lotniczego Unii Europejskiej
4.3.4. Konsekwencje liberalizacji transportu w Unii Europejskiej
5. PROBLEM KONKURENCYJNOŚCI NA ZDEREGULOWANYCH RYNKACH LOTNICZYCH
5.1. Linie niskokosztowe – geneza i rozwój
5.1.1. Powstanie koncepcji „taniego latania”
5.1.2. Model działalności przewoźników niskokosztowych
5.1.3. Przewoźnicy niskokosztowi na zderegulowanym rynku USA
5.1.4. Linie niskokosztowe w Europie
5.1.5. Przewoźnicy niskokosztowi na innych rynkach
5.1.6. Ewolucja modelu przewoźników niskokosztowych
5.1.7. Reakcja tradycyjnych przewoźników na powstanie i rozwój przewoźników niskokosztowych
5.2. Alianse lotnicze
5.2.1. Pojęcie aliansu
5.2.2. Rodzaje aliansów lotniczych
5.2.3. Korzyści z przynależności do aliansu lotniczego
5.2.4. Fazy rozwojowe strategicznych aliansów lotniczych
5.2.5. Alianse globalne
6. ZMIANY PRAWNE I ORGANIZACYJNE TRANSPORTU LOTNICZEGO W POLSCE
6.1. Uwarunkowania prawne i ekonomiczne transportu lotniczego w Polsce przed akcesją do Unii Europejskiej
6.2. Przystosowanie polskiego transportu lotniczego do norm i standardów Unii Europejskiej
6.3. Udział PLL LOT w aliansach lotniczych
6.4. Przewoźnicy niskokosztowi na polskim rynku
6.5. Zmiany struktury udziału w rynku przewoźników
7. Rozwój polskich portów lotniczych w latach 2003-2009
7.1. Port centralny Warszawa Okęcie
7.1.1. Rys historyczny
7.1.2. Infrastruktura portu
7.1.3. Rozwój sieci połączeń po akcesji Polski do Unii Europejskiej
7.1.4. Wielkość przewozów pasażerskich
7.1.5. Rozpoczęte i planowane inwestycje infrastrukturalne
7.2.Porty regionalne
7.2.1. Port lotniczy w Bydgoszczy
7.2.2. Port lotniczy w Gdańsku
7.2.3. Port lotniczy w Katowicach
7.2.4. Port lotniczy w Krakowie
7.2.5. Port lotniczy w Łodzi
7.2.6. Port lotniczy w Poznaniu
7.2.7. Port lotniczy w Rzeszowie
7.2.8. Port lotniczy w Szczecinie
7.2.9. Port lotniczy Szczytno-Szymany
7.2.10. Port lotniczy we Wrocławiu
7.2.11. Port lotniczy w Zielonej Górze
7.3. Plany rozwoju sieci lotnisk w Polsce
7.3.1. Planowane nowe lotniska regionalne
7.3.2. Rozpoczęte inwestycje
7.3.3. Nowy centralny port lotniczy dla Polski
8. ZMIANY ILOŚCIOWE I PRZESTRZENNE PASAŻERSKIEGO TRANSPORTU LOTNICZEGO W POLSCE W LATACH 2003-2009
8.1. Zmiany wielkości lotniczych przewozów pasażerskich
8.2. Wzrost znaczenia portów regionalnych
8.3. Zmiany sieci połączeń i ich przyczyny
8.3.1 Polskie porty w sieci połączeń przewoźników tradycyjnych
8.3.2. Sieć połączeń linii niskokosztowych
8.4. Typologia polskich portów lotniczych według kryteriów powiązań przestrzennych i udziału przewoźników niskokosztowych
9. ZMIANY RYNKU LOTNICZYCH PRZEWOZÓW PASAŻERSKICH W POLSCE NA TLE INNYCH NOWYCH KRAJÓW UNIJNYCH EUROPY ŚRODKOWEJ I WSCHODNIEJ
9.1.Wielkości przewozów pasażerskich
9.2. Linie niskokosztowe
9.3. Porty centralne i regionalne
9.4. Podsumowanie
10. PODSUMOWANIE I WNIOSKI
Źródło: Edyta Pijet-Migoń, korespondencja nadesłana 03.01.2013