Doświadczenia lubuskie
W informacji turystycznej siła

W trakcie XIX Targów Turystycznych „Na styku kultur” w Łodzi rozmawiałem z Aleksandrą Mrożek z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Hitem ekspozycji tego regionu był bogato ilustrowany przewodnik po międzynarodowej drodze wodnej, obejmujący: Odrę, Wartę, Noteć, Kanał Bydgoski, Brdę, Wisłę, Nogat, Szkarpawę, rzekę Elbląg i Zalew Wiślany.
Przewodnik, wzbogacony licznymi mapami, jest efektem współpracy pięciu samorządów województw: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego i lubuskiego. Wodniacy opanowali nie tylko liczne i piękne lubuskie jeziora, ale także rzeki. Nie koronowaną stolicą turystyki wodnej w Lubuskiem staje się Nowa Sól, choć ranga Gorzowa Wielkopolskiego, a także ostatnio m.in. Krosna Odrzańskiego systematycznie wzrasta. Przewiduje się, że w sezonie letnim pojawią się liczne statki na szlaku wodnym od Głogowa do Kostrzyna. Ambitnie promują się miasta i gminy, m.in. Lubrza ze swoją Lokalną Organizacją Turystyczną i Sulęcin – miejsce pionierskich inicjatyw służących rozwojowi turystyki rowerowej.
Samorząd województwa lubuskiego, będący aktywnym członkiem Lubuskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej „Lotur”, dba o informację turystyczną. W całym województwie jest 11 certyfikowanych centrów i punktów „it”, a w najbliższym czasie będzie ich więcej. Dużą rolę spełniają info-kioski, których jest na razie dziewięć. Poprawiły się warunki centrum „it” w Zielonej Górze, tułającej się dotąd po różnych, nie zawsze dobrze położonych i nie zawsze funkcjonalnych lokalach. Nowy lokal centrum „it” na zielonogórskim deptaku jest prawdziwą wizytówką miasta, noszącego nieformalny tytuł stolicy polskiego winiarstwa. W Gorzowie Wielkopolskim, znaczącym centrum kultury i turystyki wodnej, po informację turystyczną można się udać do zabytkowego tramwaju.
Władze województwa lubuskiego i samorządy terytorialne zdają sobie sprawę z konieczności rozwoju informacji turystycznej. I choć w tym roku budżet samorządu wojewódzkiego przeznaczony na cele rozwoju i promocji turystyki będzie o ok. 43 proc. niższy niż w roku ubiegłym, to jednak myśli się o utworzeniu Lubuskiego Centrum Informacji Turystycznej, które objęło by cały region.
Wielkim atutem jest budowa autostrad i dróg szybkiego ruchu. Władze województwa mają świadomość, że ta nowa „rzeczywistość drogowa” może być też pewnym zagrożeniem dla miejscowości leżących na dotychczasowych szlakach tranzytu. Odcięte od turystycznego ruchu, mogą popaść w zapomnienie, a popyt na usługi może się tam znacznie obniżyć. Dlatego też w powstających punktach obsługi podróżnych przy autostradach przewiduje się utworzenie placówek informacji turystycznej, kierujących zainteresowanych do pobliskich atrakcji. Taką rolę będzie też spełniać oznakowanie turystyczne dróg.
- Lubuskie to kraina turystyki aktywnej i wspaniałej przyrody - mówi A. Mrożek wspierając wypowiedź pięknymi albumami i broszurami promocyjnymi. (jpp)
Polsko-Niemieckie Centrum Promocji i Informacji Turystycznej
ul. Stary Rynek 1
65-067 Zielona Góra
+48 68 323 22 22
fax. +48 68 324 93 83
turystyka@zielona-gora.pl
Skype: itzgora
Godziny otwarcia:
Poniedziałek - piątek 9.00 - 17.00
Sobota 10.00 - 14.00
Filia w Palmiarni
ul. Wrocławska 12 A
65-427 Zielona Góra
tel. 780 576 841
turystyka2@zielona-gora.pl
Godziny otwarcia:
Poniedziałek: nieczynne
Wtorek - Piątek: 10:00-18:00
Sobota: 10:00-17:00
Niedziela: 10:00-14:00 (1.04 do 30.09)