Największy internetowy system IT

Pomorski Top Produkt

Brama Wyżynna w Gdańsku - dawnej jeden z najbardziej prestiżowych wjazdów do miasta. Teraz będzie też przyjmować bardzo zacnych gości, czyli turystów / fot.: Kazimierz Netka

245 infomatów - internetowych kiosków z wiadomościami dla wczasowiczów, w  sześciu językach. Taki będzie Zintegrowany System Informacji Turystycznej (ZSIT) w województwie pomorskim. Powstanie w tym roku.

Brama Wyżynna - należący do Muzeum Historycznego Miasta Gdańska (MHMG) zabytek z XVI wieku - staje się „sercem” pomorskiego Zintegrowanego Systemu  Informacji  Turystycznej (ZSIT) - jednego z największych w świecie. Właśnie trwa jego tworzenie.

- Liczba infomatów, które będą współdziałać w Pomorskim Systemie Informacji Turystycznej jest największa w Polsce, Europie, a kto wie, czy nie również w świecie - potwierdza Marta Chełkowska, dyrektor Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego, prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. - Infomaty współpracują już ze sobą gdzie indziej, ale w mniejszej liczbie. U nas współdziałać będzie na terenie całego województwa 245 takich urządzeń, funkcjonujących na dotyk.

Blisko 130 partnerów

Pomorski infomat to „kiosk” z możliwością uzyskiwania w systemie samoobsługi informacji multimedialnych, czyli z różnych źródeł. To duży komputer z ekranem dotykowym o przekątnej 46 cali oraz z klawiaturą też na dotyk. Urządzenia chronione będą specjalną szybą „wandaloodporną”. Ekrany umieszczane na zewnątrz budynków będą miały około 2 metry wysokości i metr szerokości. Zostaną posadowione na fundamentach. Oprócz tego zainstalowane zostaną także infomaty wewnątrz różnych obiektów, także w ścianach - w miejscach najczęściej odwiedzanych przez turystów.

Infomaty umożliwią uzyskiwanie w sześciu językach wiedzy o atrakcjach kulturalnych, turystycznych, rekreacyjnych, o najbardziej interesujących, wartych odwiedzenia miejscach. Imponująca jest też liczba jednostek współpracujących w tworzeniu tego systemu: 105 samorządów , 1 muzeum, 23 lokalne organizacje turystyczne.

Łącznie w budowę ZSIT na etapie projektu zaangażowanych jest 129 partnerów.  Wszystkimi kierowała idea, że efektywna i kompleksowa informacja turystyczna to narzędzie do pomnażania wpływów z turystyki. Obecnie w rozwój systemu angażuje  się wiele pomorskich instytucji, co znacznie wpływa na jego wartość - mówi dyrektor Marta Chełkowska.

Portal pomorskie.travel

Pomorski system internetowych punktów informacji turystycznej to pomysł pracowników Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego, uwzględniający też doświadczenia zdobyte przez pracowników Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Dotychczas nie ma takiego systemu w naszym kraju.

Zespół Departamentu Turystyki UM, odpowiedzialny za wdrożenie i zarządzanie Interaktywnym Systemem Informacji Turystycznej – portalem pomorskie.travel, przy współpracy z redaktorami lokalnymi i przede wszystkim z PROT będzie rozwijał portal i jego zasoby. Ścisła współpraca 2 zespołów z samorządu i regionalnej organizacji pozwoli utrzymywać wysokiej klasy przekaz i rozwijać wiele nowych usług zarówno w części cyfrowej, jak i analogowej projektowanego systemu. Spośród wszystkich mediów umożliwiających komunikację z klientem wybrano te, które zapewniają najpewniejszą i najszerszą drogę dotarcia, czyli internet dostępny na komputerach osobistych, w urządzeniach mobilnych typu palmtopy czy telefony komórkowe. „Ze względu na zakładaną liczbę minimum 245 urządzeń  współpracujących ze sobą w ramach jednego systemu, projekt jest przedsięwzięciem unikatowym w skali światowej” - czytamy w przygotowywanej do druku publikacji pt.: „Zintegrowane zarządzanie informacją turystyczną w Województwie Pomorskim”, autorstwa Marty Chełkowskiej i Rafała Baranowskiego z Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Wsparcie z Unii Europejskiej

Duża liczba współpracujących ze sobą infomatów jest głównym rezultatem projektu  urzeczywistnianego przy wsparciu funduszami unijnymi. Dotacja na stworzenie w Pomorskiem tak rozległego i bogatego ZSIT pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Przyznana została z zasobów Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa 6 – Turystyka i Dziedzictwo Kulturowe. Koszt realizacji: około 12 850 000 złotych, z czego 75 procent to dofinansowanie unijne. Samorząd województwa realizuje część informatyczną przedsięwzięcia na kwotę ok. 9,6 mln zł, a MHMG - modernizację Bramy Wyżynnej na kwotę 3,25 mln zł. Udział każdego z partnerów to 25 procent swojej części - wynika z informacji, przekazanych nam przez dyrektor Martę Chełkowską.

Bez wsparcia środkami finansowymi Unii Europejskiej nie byłoby szans na zrealizowanie tego projektu.

Jeszcze przed turniejem EURO’2012 w Trójmieście stanie 7 infomatów zewnętrznych i 20 wewnątrz różnych obiektów. Pozostałe spośród 245 mają stanąć w Pomorskiem później - do października bieżącego roku, ale niewykluczone, że uda się to zrobić już w sierpniu.

Turystyczny wjazd do Pomorskiego

Warto wiedzieć, że Brama Wyżynna stająca się siedzibą Pomorskiego Centrum Informacji Turystycznej, od dawna służy turystyce. Z przerwami - od 1920 roku. Wtedy to, po demilitaryzacji zabytku, ulokowało się w tej Bramie biuro podróży Norddeutscher Lloyd. Po II wojnie światowej zagościło tu Polskie Biuro Podróży „Orbis”, a także rozpoczęła działalność informacja turystyczna PTTK.

Oficjalne, kolejne otwarcie Bramy Wyżynnej dla potrzeb przemysłu czasu wolnego i uruchomienie Pomorskiego Systemu Informacji Turystycznej planowane jest na połowę maja br. Wcześniej zostanie zorganizowany dzień zwiedzania tego zabytku - kiedyś najbardziej honorowego wjazdu do centrum Gdańska. - Tędy wkraczali do miasta m.in. król Zygmunt III Waza i Napoleon Bonaparte - przypomniał Adam Koperkiewicz, dyrektor Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, podczas uroczystości zakończenia rewitalizacji Bramy.

- Brama Wyżynna, stanowiąca przez wieki główną drogę wjazdową do miasta,   otwiera ciąg Drogi Królewskiej. Pomorskie Centrum Informacji Turystycznej będzie pełniło funkcję bramy wjazdowej do regionu - podkreśla Marta Chełkowska. dyrektor Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego, prezes Pomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej.

Kazimierz Netka

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit