Międzynarodowa konferencja w Eupatorii

Polska informacja turystyczna wzorem dla krymskiej turystyki

Dyrektor Ośrodka POT w Kijowie Włodzimierz Szczurek prezentuje polski system promocji i informacji turystycznej podczas konferencji na Krymie/ fot.: E. Tomczyk-Miczka

Przedstawiciele Polskiego Ośrodka Informacji Turystycznej w Kijowie i Małopolskiej Organizacji Turystycznej uczestniczyli w międzynarodowej konferencji w Eupatorii na Krymie, która toczyła  w ostatnim tygodniu września pod przewodnim tytułem „Centrum informacyjno-turystyczne jako efektywny instrument marketingu regionalnego”.

Konferencja zgromadziła organizatorów turystyki zarówno z instytucji publicznych, placówek naukowych, jaki też biznesu turystycznego Ukrainy. Wśród zagranicznych gości na sali, obok uczestników z  Polski, zasiedli reprezentanci USA, Niemiec, Turcji, Litwy i Estonii. Ośrodek Polskiej Organizacji Turystycznej działający w Kijowie od dwóch lat, szybko stał się dla środowiska turystycznego Ukrainy mekką, odwiedzaną zarówno w celu uzyskania informacji o  atrakcjach turystycznych naszego kraju, jak i dla tych, którzy podpatrują sposoby działania systemu promocji i informacji turystycznej w Polsce.

Podczas konferencji w Eupatorii Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Kijowie został poproszony o zaprezentowanie struktur promocji  turystyki w naszym kraju. Dyrektor ośrodka POIT w Kijowie Włodzimierz Szczurek, po prezentacji usłyszał wiele pytań i brał udział w dyskusji nad możliwościami rozwoju informacji turystycznej na Ukrainie według polskiego modelu. - Polski przykład partnerstwa publiczno-prywatnego i budowany na jego podstawie system informacji turystycznej jest dla Ukrainy pożądanym modelem. Rozwój turystyki w autonomicznej republice Krymu, mającej tradycje obsługi turystów  mocno zakorzenione w standardach socrealizmu, to wyzwanie dla całej Ukrainy- ocenia wkład polski w konferencję dyrektor Włodzimierz Szczurek.

Dowolność organizacyjna „it” na Ukrainie

Niebywały potencjał turystyczny Krymu, o którym stanowią krajobrazy porównywalne do Lazurowego Wybrzeża i wysp greckich, bogate dziedzictwo kulturowe i historyczne, etniczna kuchnia i wspaniałe wina krymskie zderzają się w tej autonomicznej republice Ukrainy z kiepską infrastrukturą i  nawykami podejścia do obsługi turystów rodem z minionej epoki.  Przepływy informacji turystycznej na Ukrainie organizowane są w bardzo różny sposób, w zależności od przychylności miejscowych władz, organizacji i prywatnych przedsiębiorców. W samym Kijowie, stolicy  dużego kraju, jedyny punkt informacji prowadzi komercyjna firma „Ukraiński Dom”.  Jego dyrektor Janina Gawriłowa wyjaśnia: - Brak jest  na Ukrainie jednolitej bazy danych, a centra informacji pojmują swoją działalność bardzo dowolnie, od odpłatnej dystrybucji materiałów po edukację i warsztaty ekologiczne włącznie. W tej dziedzinie, jakże istotnej dla marketingu regionalnego, panuje duża swoboda.

Tym bardziej docenić należy wagę projektów, które są milowym krokiem na drodze do rozwoju turystyki , takich jak „LINK” (Lokalne inwestycje i narodowa konkurencja), w ramach którego mieści się projekt  „Centrum informacyjno-turystyczne jako efektywny instrument marketingu regionalnego”. - Działający w Polsce system informacji turystycznej, którego  podstawą jest stworzenie jednolitej bazy danych, dzielenie się informacjami  i ich przepływ między regionami a centralą to  model, do jakiego dąży Ukraina - dodaje dyrektor Włodzimierz Szczurek -  Goście konferencji z uwagą przyjęli prezentację  systemu informacji miejskiej InfoKraków w Krakowie oraz powstającego w regionie Małopolskiego Systemu Informacji Turystycznej, przygotowaną przez Małopolską Organizację Turystyczną.

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit