Muszyna w ogólnopolskim systemie ISIT

Infomat w roli komunikacyjnej i edukacyjnej

Muszyńki przykład dowodzi, że infokiosk to nowe narzędzie, przeznaczone w zasadzie dla odbiorców młodszych generacji/ fot.: E. Tomczyk-Miczka

Jeden z infomatów, które Polska Organizacja Turystyczna za pośrednictwem Małopolskiej Organizacji Turystycznej przekazała do punktów informacji turystycznej w regionie, trafił do Muszyny.W tym klimatycznym uzdrowisku kumuluje się ruch turystyczny na głównych szlakach Beskidu Sądeckiego: z Krynicy Zdroju i Nowego Sącza do Piwnicznej Zdroju oraz ruch tranzytowy na Słowację.

Punkt informacji turystycznej mieści się w Muzeum Regionalnym Państwa Muszyńskiego. Jak informuje pracownik informacji turystycznej Barbara Rucka, infomat jest obecnie maskotką dzieci, które korzystają z niego w ramach zajęć Miejsko-Gminnego Ośrodka  Kultury w Muszynie, w tym samym budynku, w którym funkcjonuje centrum informacji turystycznej. Spełnia więc nie tylko rolę informacyjną dla turystów, ale i edukacyjną dla dzieci młodzieży.

Spośród treści prezentowanych za pośrednictwem infomatu szczególnym zainteresowaniem cieszą się panoramy miast i zabytków. Jeżeli chodzi o zawartość merytoryczną prezentacji, pewnym niedociągnięciem jest to, że wśród nich nie ma żadnego przykładu z Sądecczyzny. Również na Szlaku Architektury Drewnianej brakuje zabytków tego typu z gminy Muszyna. Na szczęście istnieje możliwość, by uzupełnić te braki kierując turystów na stronę internetową Muszyny, która jest zainstalowana w infokiosku. Tak więc wszelkie informacje lokalne, a strona gminy zawiera ich sporo, są automatycznie dostępne dla użytkowników infomatu.

- Problemem, z jakim do tej pory mieliśmy co czynienia, była kalibracja ekranu - zauważa Barbara Rucka. - I tę trudność udało się pokonać. Z kalibracją poradziliśmy sobie  na zasadzie „zdalnego sterowania telefonicznego”, dzięki instrukcjom przekazywanym telefonicznie z centrali, której polecenia wykonywał na miejscu pracownik punktu informacji turystycznej.

Infokiosk to nowe narzędzie, przeznaczone w zasadzie dla odbiorców młodszych generacji. Generalnie infokiosk jest w znacznym stopniu oblegany przez dzieci i młodzież. Z drugiej strony osoby starsze mają w stosunku do niego pewien dystans. Jest to problem pokoleniowy ludzi starszych, zwłaszcza z małych miejscowości. Osoby takie, nie są przyzwyczajone do codziennej obsługi ekranów dotykowych. Robią to w obliczu konieczności. W obsłudze tego sprzętu jest też potrzebna pewna biegłość manualna, z którą nie każdy sobie radzi. Do punktu informacji turystycznej w Muszynie często zachodzą kuracjusze, a to na ogół ludzie starsi, nieobyci z nowymi technikami audiowizualnymi. Pani Barbara Rucka widzi w tym pewną barierę w wykorzystaniu infomatu dla swoich klientów. Często zdarza się, że po kilku próbach dopadnięcia strzałki osoby niewprawione w obsłudze  rezygnują z dalszych prób uzyskania  informacji. Wtedy pozostaje kontakt z żywym źródłem informacji, czyli stojącym za ladą informatorem i ta sprawdzona forma komunikacji na szczęście nie zawodzi.

Elżbieta Tomczyk-Miczka

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit