CIT Ustka

Aby „it” mogła sprawnie działać, musi na siebie zarobić

1.-Ustka-cit

Centrum Informacji Turystycznej w Ustce wydaje się być murowanym faworytem elitarnej kategorii czterech gwiazdek w dziesiątej edycji konkursu na Najlepsze Centrum Informacji Turystycznej, organizowanym przez Polską Organizację Turystyczną i Forum Informacji Turystycznej.

1 maja ustecka „it" z pozycji podrzędnej placówki awansowała na szczyt ligi. Dotychczasowe, skromne dwie gwiazdki kategoryzacyjne wkrótce zastąpią cztery. Nie decydują o ich przyznaniu kompetencje zespołu, bo te dawno na nie zasługują, lecz zmiany lokalowe. Z brzydkiej klitki na uboczu, CIT przeniosła się do centrum miasta, do nowego, obszernego, świeżo wybudowanego budynku, w architektonicznej aranżacji udanie naśladującej styl ryglowy, typowy dla zabudowy starej osady rybackiej. Lokalizacja - przy pryncypalnej ulicy Marynarki Polskiej pod numerem 71. Obiekt wzniesiony został przy wsparciu funduszy unijnych. Całkowity koszt, ponad milion trzysta tysięcy złotych. Partnerami realizującymi projekt były gmina miejska Ustka, powiat słupski i Lokalna Organizacja Turystyczna „Ustka i Ziemia Słupska". W zakres prac wchodziło między innymi opracowanie i publikacja folderu promocyjnego, filmu, spotów oraz promocji w mediach lokalnych. W kwietniu zakończono postępowanie przetargowe, które wyłoniło najlepszą ofertę na prowadzenie Centrum Informacji Turystycznej w nowym budynku i wykorzystanie pozostałej jego infrastruktury, a także realizowanie działań promujących walory turystyczne Ustki i okolic, w tym produktów turystycznych. Najlepszą ofertę złożył LOT „Ustka i Ziemia Słupska".

Interesantów nie brak nawet przed sezonem

Jednopiętrowy budynek przy Marynarki Polskiej 71 liczy ponad 250 metrów kwadratowych powierzchni. Na parterze stumetrowa sala operacyjna CIT, urządzona modelowo, ze znajomością rzeczy. Tuż przy głównym wejściu stanowiska komputerowe dla klientów, którzy lubią obsłużyć się sami szukając informacji w sieci. W głębi długa lada, za którą uwijają się informatorki. Interesantów, w tym cudzoziemców, nie brak nawet przed letnim sezonem urlopowym. Bezpośrednią obsługa zajmują się Karolina Surowiec, specjalista ds. turystyki i stażystka Małgorzata Gadomska. Od początku czerwca do końca września zespół powiększy się do sześciu osób. Placówką kieruje Włodzimierz Wolski, który pełni funkcję dyrektora Biura LOT „Ustka i Ziemia Słupska" i jednocześnie wiceprezesa jedenastoosobowego Zarządu LOT. Przewodniczącym Zarządu jest Jacek Traczyk, prezes spółki Promenada, właściciel jednego z lokali gastronomicznych usytuowanych wzdłuż nadmorskiego bulwaru. W skład ciała zarządzającego wchodzą lokalni przedsiębiorcy, przedstawiciel miasta Ustka oraz gminy wiejskiej Ustka i muzeum w Słupsku. Reprezentacja ludzi interesu w Zarządzie ma znaczenie dla prawidłowego funkcjonowania CIT. Urząd miasta przeznacza około 10 tys. zł brutto miesięcznie na realizowaną misję informowania turystów o tutejszych atrakcjach i promowania regionu. Wynagrodzenia pracowników i koszty utrzymania budynku znacznie przekraczają tę kwotę. Pieniądze brakujące do spięcia budżetu LOT musi zarobić. Ima się wielu przedsięwzięć. Na przykład klienci nie szczędzą grosza na zakup przeróżnego rodzaju pamiątek i gadżetów, które mają przypominać o chwilach spędzonych w tej nadbałtyckiej miejscowości. Dochód przynoszą również tematyczne strony internetowe, na których umieszczane są reklamy właścicieli kwater oraz przychody ze sklepu internetowego. Zwolenników wciąż mają tradycyjne drukowane wydawnictwa, których ustecki LOT wydał w ostatnich 4 latach kilkanaście. Czytelnik znajduje w nich obok treści merytorycznych serię reklam o treści przydatnej dla każdego szukającego konkretnych usług w okolicy. O wszechstronności CIT świadczy sprawnie prowadzona sprzedaż biletów na autobusy dalekobieżne i na rejsy morskie, a także organizacja wycieczek. LOT zajmuje się również sprzedażą biletów na koncerty organizowane w pobliskiej Dolinie Charlotty.

Szkoła biznesowego podejścia do informacji turystycznej

2.-Ustka-cit– Im więcej zarobimy, tym większą liczbę pracowników możemy zatrudnić, sprawniej działać, skuteczniej promować miasto i wypełniać zadania informacji turystycznej – mówi Włodzimierz Wolski, który przed czterema laty, świeżo po studiach, objął funkcję dyrektora Biura LOT. Pomimo młodego wieku posiadał większe doświadczenie i zawodową rzutkość aniżeli inni kandydaci startujący w ogłoszonym konkursie na to stanowisko. Studiował turystykę i rekreację na UAM w Poznaniu, a obowiązki żakowskie łączył z pracą w punkcie informacji turystycznej na poznańskim Starym Rynku. Po zakończeniu edukacji motywy osobiste skłoniły go do wyjazdu na ziemię słupską. Jak przyznaje cztery lata współpracy z prezesem Traczykiem były doskonałą szkołą biznesowego podejścia do zadań stawianych przed informacją turystyczną. Z reguły placówki „it" utrzymywane są w całości z budżetu samorządowego. W Ustce, aby CIT mógł działać musi w dużej mierze na siebie zarobić. W pewnym sensie finansowy potencjał tkwi w samym budynku przy Marynarki Polskiej. Nad pomieszczeniami „it" znajduje się spora, prawie stumetrowa, w pełni wyposażona technicznie sala konferencyjna z zapleczem kuchennym, a także powierzchnia biurowa. W sezonie letnim sala zostanie zamieniona w wystawę bursztynu, a w pomieszczeniu biurowym zainstaluje się studio lokalnej stacji radiowej. Z tyłu obiektu zarezerwowano trochę miejsca na parking. Dla aut byłby zbyt ciasny, ale doskonale spełni rolę przeznaczony na wypożyczalnie rowerów. Jednoślady, jak każde wehikuły, ulegają awariom, więc z tą myślą wydzielone zostało na parterze budynku miejsce warsztatowe, w którym cykliści będą mogli samodzielnie usuwać uszkodzenia.

Laur w konkursie na Najlepsze Centrum Informacji Turystycznej ustecka CIT ma właściwie pewny, oczywiście, o ile LOT „Ustka i Ziemia Słupska" zgłosi placówkę do rywalizacji. W sumie ma się czym pochwalić. Przy okazji dodajmy, że należy ona do jednej z najdłużej działających organizacji, powołana została do życia w roku 2004. Początki nie były łatwe, obecnie - sposób działania i osiągnięcia mogą służyć za dobry przykład innym.

 

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit