XOXO

Podkarpackie

Bieszczadzka Kolejka Leśna

Bieszczadzka Kolejka Leśna

Pośród lesistych bieszczadzkich grzbietów Ciśniańsko-Wetlińskiego Parku Krajobrazowego wije się malowniczo torowisko słynnej, wąskotorowej Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej. Stanowi ona nierozerwalny element bieszczadzkiego krajobrazu, od 1890 r. będąc świadkiem dziejów tego regionu. Kolejka jako element dziedzictwa kulturowego została wpisana do rejestru zabytków. Reaktywowana do życia przez powołaną w 1996 r. z inicjatywy grupy miłośników Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej z siedzibą w Majdanie koło Cisnej, stała się wysokiej klasy atrakcją turystyczną, jednym z głównych symboli Bieszczadów.

Podstawowym celem działalności Fundacji jest utrzymanie w ruchu zabytkowej kolejki poprzez remonty torowisk, gromadzenie i remont zabytkowego taboru oraz organizację turystycznych przewozów pasażerskich.

„Bieszczadzka ciuchcia” jeździ na trasie Majdan – Przysłup (12 km) oraz Majdan – Balnica (9 km), w planie są remonty również innych odcinków dawnej historycznej trasy: do Wetliny i Łupkowa.

Przejazdy turystyczne odbywają się zazwyczaj od 1 maja do 30 września. Osoby indywidualne mogą kursować kolejką według rozkładu jazdy: maj, czerwiec, wrzesień i październik w dni wolne od pracy, w lipcu i sierpniu 2 razy dziennie, codziennie, a w dni wolne od pracy 4 razy dziennie. Często organizowane są kursy dodatkowe, poza rozkładem jazdy, w zależności od zapotrzebowania, dzięki czemu w szczycie sezonu można przewieźć 1500 osób dziennie. Dla grup zorganizowanych proponowane są przejazdy na zamówienie również poza planowymi kursami w wybranym przez klienta terminie i na wybranej trasie, o różnej długości przejazdu i w różnej cenie (Majdan – Przysłup – Majdan 2h 40min, Majdan-   Balnica – Majdan 1h 45min). Jednorazowo „ciuchcia” może zabrać 7-8 wagonów, tj. ok. 250 osób. Minimum zamówienia to 2 wagony (do 50 osób). Na życzenie grupy organizowane są  napady, fotostopy lub dłuższe postoje. Wyjątkową atrakcją są przejazdy za parowozem Las lub 10-osobową drezyną. Na stacji głównej w Majdanie bogata infrastruktura – parking, nowoczesne szalety, wagon dla niepełnosprawnych, nagłośnienie, barek, pamiątki, stoiska z produktami regionalnymi. We wrześniu, z okazji 15-lecia Fundacji, został otwarty  wyremontowany budynek stacyjny, a w nim sale muzealne i salka konferencyjno-edukacyjna.

Historia kolejki,  jej związek z regionem, specyficzny urok tego rodzaju transportu, zabytkowy tabor i duża wartość widokowa tras powodują, że kurs „bieszczadzką ciuchcią” jest niewątpliwie atrakcyjnym elementem każdej wyprawy w ten jeden z najpiękniejszych i najdzikszych zakątków Polski.

BKL jest jedyną tego typu kolejką w Polsce  funkcjonującą w terenie górskim. Malowniczość tras, zabytkowy tabor powodują, że stała się wielką atrakcją turystyczną zarówno dla turystów z kraju, jak i z zagranicy. Mimo sezonowości funkcjonowania średnia liczba przewożonych rocznie pasażerów (65 tysięcy) bywa rekordowa w skali kraju.

Celem Fundacji Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej jest utrzymanie w ruchu zabytkowej, wąskotorowej kolejki w Bieszczadach, co przyczyni się do poprawy środowiska naturalnego w Międzynarodowym Rezerwacie Biosfery „Karpaty Wschodnie”, aktywizacji turystyczno- gospodarczej gmin Cisna i Komańcza oraz ochrony zabytku.”

Właściciel Produktu:

Fundacja Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej

38-607 Cisna, Majdan 17

Tel./ fax: 13/ 468-63-36

www.kolejka.bieszczady.pl

ciuchcianasza@wp.pl

 

Dodaj jako zakładke w Google Dodaj jako zakładke w Ms Live Dodaj jako zakładke w Wykop Dodaj jako zakładke w Gwar Dodaj jako zakładke w Digg Dodaj jako zakładke w Delicious Dodaj jako zakładke w Reddit